Wat is hummus (en hoe kun je het zelf maken)?

Deel dit artikel:

Wil je eens iets anders op brood dan kaas, jam, boterhamworst of hagelslag? Kies voor hummus! Hummus is een kikkererwtenpasta die oorspronkelijk afkomstig is uit Libanon. Proberen? 

Behalve op brood of een cracker kun je hummus ook als dip serveren bij rauwkost, zoals worteltjes, komkommer, paprika en bleekselderij. Hummus kun je tegenwoordig kant-en-klaar kopen bij de grote supermarkten, maar lekkerder is om het zelf te maken. En dat gaat makkelijker en sneller dan je denkt, al helemaal als je ervoor kiest kikkererwten uit blik te kopen in plaats van ze zelf te wellen en koken.  

Wat heb je nodig?

– 2 el tahin (sesampasta)
– 225 g kikkererwten uit blik (of zelf geweld en gekookt)
– 2 teentjes knoflook
– 1 tl komijnpoeder
– sap van 1 citroen
– olijfolie
– snufje paprikapoeder en/of chilipeper

Zo maak je het!

Maal sesampasta, kikkererwten, knoflook, komijnpoeder en citroensap tot een gladde mix met een keukenmachine, staafmixer of blender. Voeg daarna een flinke scheut olijfolie toe om het geheel wat vloeibaarder te maken. Garneer de hummus met paprikapoeder en eventueel chilivlokken.

Voedingswaarde hummus

Hummus is niet alleen eens iets anders voor op brood, het is ook nog eens gezond. Hieronder de voedingswaarde van een boterham met hummus zonder zout.

1 snee hummus zonder zout bevat:
Energie 29 kcal
Vet 1,7 g
Verzadigd vet 0,2 g
Eiwit 1,2 g
Koolhydraten 1,8 g
Vezels 1 g
Zout 0,02 g

Bron | Voedingscentrum