Vlees vervangen? Zo doe je dat!

Deel dit artikel:

Minder of geen vlees eten kun je doen vanwege dierenwelzijn, het milieu, voor je eigen gezondheid óf gewoon voor de variatie. Maar hóe doe je dat?

Alle voedingsstoffen die je uit vlees haalt, kun je ook uit andere producten halen. In producten die goed vlees kunnen vervangen zit genoeg ijzer en eiwit en vitamine B12 en/of B1. En eet je meer plantaardige producten en minder dierlijke, dan krijg je meer vezels binnen en minder verzadigde vetzuren. Hartstikke gezond dus!

De perfecte vleesvervangers

Het is helemaal niet moeilijk om je vlees volwaardig te vervangen. Doe dit bijvoorbeeld met eieren, noten,  soja, tempé en tofu. Ook zijn er veel kant-en-klare vervangers te koop, bijvoorbeeld van het merk Tivall of Vivera. Kaas, seitan en Quorn zijn geen volwaardige vervangers.

Vervang spek voor bonen

Peulvruchten, zoals bruine bonen en kikkererwten, zijn volwaardige, gezonde en heerlijke vleesvervangers. Ze bevatten geen verzadigd vet, geen zout (tenzij het aan de pot is toegevoegd) en veel vezels. Verder is de milieubelasting van bonen vele malen lager dan van vlees. Met bonen op je bord zorg je voor drie keer minder uitstoot van broeikasgas en tot zeven keer minder landgebruik dan met vlees.

Check je voedingsstoffen
Wil je checken of je écht wel genoeg binnenkrijgt wanneer je je vlees vervangt? In de Eetmeter van het Voedingscentrum kun je online of via je mobiel precies bijhouden wat je elke dag eet en drinkt. De tool laat zien of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Bron: Voedingscentrum