Nét een toetje: ontbijten met quinoa

Deel dit artikel:

Om de dag gezond (en lekker!) te beginnen kom je een kwartiertje eerder uit bed om een heerlijke quinoa-granolaparfait met blauwe bessen te maken. Quinoa is een zaad dat rijk is aan eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als ijzer, koper en magnesium. In combinatie met havermout kun je je bijna geen beter ontbijt voorstellen! 

Wat heb je nodig om te ontbijten met quinoa?

(voor 4 porties)

– 150 gram quinoa
– 1 blikje kokosmelk
– flink wat havermout
– 30 gram kokosschaafsel
– stuk of 10 walnoten
– 4 grote dadels
– bakje blauwe bessen
– 2 eetlepels honing
– 2 à 3 eetlepels ghee (geklaarde boter), kokosvet of notenolie
– bakje Griekse yoghurt of volle kwark
– optie: quinoapuffs en hennepzaadjes

Zo maak je het!

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Smelt in een kleine (steel)pan de ghee totdat deze vloeibaar is. Doe ondertussen de kokosmelk in een ander pannetje, voeg daar 1 à 2 kopjes water aan toe en breng aan de kook. Hak de dadels en walnoten in stukjes. Als het kokosmengsel kookt, voeg je de quinoa toe en kook je die gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Doe de havermout, het kokosschaafsel, stukjes dadel, walnoot en de quinoapuffs en hennepzaadjes (als je deze gebruikt) in een grote kom. Giet de gesmolten ghee (of kokos- of notenolie) eroverheen en voeg de honing toe. Meng dit allemaal door elkaar en leg het op aluminiumfolie op een bakplaat. Was de bessen en leg ze op bakpapier op een andere bakplaat.

Zet beide platen in de oven, de bessen onderop. Bak het havermoutmengsel (granola) goudbruin. Roer tussendoor zodat het niet verbrandt en niet alleen de bovenste laag mooi bruin wordt. De bessen zijn klaar als ze zacht, eventueel opengespat en lekker warm zijn.

Intussen heb je ook de quinoa al afgegoten. Als die is afgekoeld pak je een mooi glas, kommetje of potje. Doe er een laag Griekse yoghurt in, daarna een laag quinoa, een laag bessen, een laag yoghurt, een laag granola, een laag bessen, een laag yoghurt etc. Top het af met beetje granola,kokosschaafsel en bessenpuree. YUMMM!

easy-peasyMeer recepten?

Dit recept is afkomstig uit het boek Easy Peasy, een musthave kookboek voor iedere (aanstaande) vader of moeder die zijn kind een gezonde basis wil geven. Vooral tijdens de eerste jaren is het immers belangrijk een kind zo gezond mogelijke voeding te geven, waar ze sterk, fit en energiek van worden.
Easy Peasy | ISBN 9023014030 | Becht’s uitgeversmaatschappij. Te bestellen voor € 24,95 via Bol.com.

Kijk ook eens op www.easypeasykids.nl voor gezonde kookinspiratie!