Etiketten lezen: zo doe je dat!

Deel dit artikel:

 

Producenten van voedingsmiddelen willen graag een gezonde indruk maken. Gezondheidclaims als: ‘bevat 0% vet’, ‘zonder suiker’ of ‘bevat uitsluitend natuurlijke ingrediënten’ zijn dan ook vaak misleidend. Het goed lezen van de etiketten is daarom belangrijk. Margriet zet alle regels en tips voor je op een rij.

Het etiket

Ingrediënten van een voedingsmiddel moeten verplicht op het etiket staan vermeld. Het ingrediënt dat het meest voorkomt in het product staat vooraan. Het ingrediënt dat als laatste wordt vermeld is dus het minst gebruikt. Let je op de lijn? Vermijd dan producten waar suiker, boter of oliën als eerste worden genoemd.

De voedingswaardetabel

De voedingswaardetabel geeft veel overzichtelijke informatie. Meestal staat de voedingswaarde per 100 gram aangegeven. Let dus goed op hoe groot een portie is. Is de portie bijvoorbeeld 200 gram? Vermenigvuldig de voedingswaarde dan met twee.

Alle claims op een rij

Gezond en gevarieerd eten is belangrijk bij het bereiken van je streefgewicht. Als je bewustere voedingskeuzes maakt zul je vaker gezondheidsclaims tegenkomen. Om misleiding te voorkomen, zet Margriet de meeste voorkomende claims voor je op een rij.

Light

–    ‘Light’ betekent dat er ten minste 33% minder suiker, vet of energie in het product zit dan in het gewone product. Light frisdrank bevat helemaal geen suiker. Light sappen weer wel. Hartige snacks zoals light chips bevatten wel minder vet en energie dan gewone chips, maar let op! Om light producten lekker te maken worden er vaak extra smaakstoffen of suiker toegevoegd.

Dieet

–    Het woord dieet is verwarrend. De term ‘dieet’ geeft namelijk aan dat een product in een bepaald dieet past. Bijvoorbeeld in een cholesterolverlagend dieet. In het geval van dieet-margarine of dieet-halvarine, wil de term dieet zeggen dat een bepaalde hoeveelheid verzadigd vet is vervangen door de gezondere onverzadigde vetten.

Halva

–    ‘Halva’ betekent de helft van. Er kunnen verschillende voedingstoffen in een product zijn gehalveerd . Bijvoorbeeld: margarine bevat 80 gram vet en halvarine bevat 40 gram vet.

Geen suiker

–    ‘Zonder toegevoegde suikers/ongezoet/geen suiker toegevoegd’. Deze claims mogen alleen op producten staan vermeld wanneer er tijdens de productie van het voedingsmiddel geen suiker is toegevoegd. Dit betekent niet dat het product helemaal geen suiker en dus calorieën bevat. Vaak zitten er in dit soort producten wel natuurlijke suikers. Bijvoorbeeld melk- of fruitsuikers.