5 x de gezondheidsvoordelen van ananas

Deel dit artikel:

Er gaat niets boven een lekker stukje verse ananas. Maar niet alleen de smaak is hemels, ananas hoort ook thuis in de categorie ‘superfoods’. Lekker én gezond dus. Wij zetten alle voordelen op een rij.

Maar wel even met een disclaimer: helaas zit de ananas vol fruitsuiker, waardoor je er beter niet té veel van kunt eten.

Vol vitamine C

Een portie ananas (ongeveer 100 gram) bevat 47,8 mg aan vitamine C. Per dag heb je 75 mg vitamine C nodig, dus met twee plakjes ananas zit je al bijna aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. En daar wordt je immuunsysteem weer sterk van.

Mangaan voor de botten

Daarnaast zit ananas ook vol mangaan; een mineraal dat, naast calcium, helpt bij de versterking van je botten. Daarom is ananas een goede vervanger voor mensen die geen zuivel eten. Met een portie ananas krijg je zo’n 70 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid mangaan binnen.

Wonderstofje bromelaïne

Bromelaïne is een verzamelnaam voor meerdere enzymen. Allereerst zorgt het ervoor dat slijm zich minder ophoopt in je keel, waardoor het helpt bij verkoudheid. Daarnaast zou bromelaïne helpen bij het bestrijden van kankercellen, op een vergelijkbare manier met het medicijn 5-fluoracil. Het verschil is echter dat die laatste ook gezonde cellen aantast, terwijl bromelaïne dat niet doet. Als laatste werkt bromelaïne ook ontstekingsremmend, waardoor ananas kan helpen bij mensen met reuma, spierpijn of blessures.

Antioxidanten

Ananas zit ook vol antioxidanten, die helpen om de bloedstroom te verbeteren en weefselvorming promoten. Daarnaast beschermen antioxidanten je cellen tegen giftige stoffen van buitenaf.

Vezels voor een moeilijke spijsvertering

Ananas is een geschikte snack voor mensen met een lastige spijsvertering, omdat het zowel oplosbare als niet oplosbare vezels bevat. Vezels stimuleren de beweging van de darmen, waardoor de vertering beter op gang komt.

Bron | Famme
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.