Geen groenteliefhebber? Met deze tip vind je ze wél lekker

Deel dit artikel:

Spruitjes, witlof, bloemkool, we hebben allemaal wel een soort groente waar we niet echt vrolijk van worden. Maar, met déze tip lust je ze waarschijnlijk wel…

Ja, het kan dus echt.

Groente grillen

Met deze tip wordt jouw niet zo favoriete groente niet alleen lekkerder, het is nog eens heel simpel. We zullen je niet langer in spanning houden. De truc is namelijk om de groente te grillen. Dit kun je op verschillende manieren doen: in de pan of in de oven. Door de hitte wordt de buitenkant een beetje knapperig, in tegenstelling tot de ietwat papperige structuur wanneer je het kookt. Daarnaast krijgt de groente een intensere smaak door het te grillen.

Zó doe je dat

Als je het doet, moet je het natuurlijk wel goed doen. De manier waarop je groente grilt, hangt natuurlijk wel een beetje af van het soort groente dat je gebruikt. Daarnaast moet je kijken of je het in de oven of in de pan wilt klaarmaken. Zorg in ieder geval dat je gebruik maakt van olie die bestand is tegen hoge temperaturen, bijvoorbeeld zonnebloemolie of kokosolie. Een andere tip is om pas later zout en peper toe te voegen, om te voorkomen dat het geheel snel verbrandt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Grillpan

Wanneer je groenten gaat grillen die relatief snel gaar zijn, kun je het beste kiezen voor een grillpan. Dit zijn bijvoorbeeld stukken paprika, aubergine of courgette. Smeer de stukken in met een beetje olie en wacht even tot de pan goed heet is. Leg de groente in de pan en wacht net zo lang totdat je duidelijke grillstrepen ziet. Geen zorgen, de groenten zijn dan nog niet verbrand, maar je moet ze dus wel iets langer laten liggen dan je zou denken.

Oven

Er zijn natuurlijk ook groenten die iets langer moeten garen, zoals spruitjes, broccoli, bloemkool of witlof. Zorg dat van elk soort groente de stukken ongeveer even groot zijn. Spruitjes kun je in z’n geheel op een bakplaat leggen en witlof kun je beter even halveren. Snijd de broccoli en bloemkool in kleine roosjes. Bestrijk de stukken met olie en verwarm de grill goed voor. Zodra de oven warm genoeg, is kun je de bakplaat in de oven plaatsen. Over het algemeen zou tussen de 10 en 20 minuten voldoende moeten zijn om de groenten gaar te maken en te voorzien van een kleurtje.

Roosteren

Heb je groenten die veel langer nodig hebben om te garen? Rooster ze dan eerst ongeveer 10 minuten op 200-225 graden. Daarna kun je de oven op grillstand zetten en de groenten laten zitten tot ze bruin kleuren.

Eet smakelijk!


Nog meer lezen over lekker (en gezond) eten? Dat doe je in de Margriet Lekker Eten special. Bestellen kan hier.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock