20 ideeën voor gezonde én lekkere snacks (voor als je inspiratie op is)

Deel dit artikel:

Snacken lijkt altijd een stuk minder leuk wanneer je op dieet bent. Heb je nu echt alleen keuze uit een stuk fruit of wat rauwe groente? Helemaal niet! Er zijn eindeloos veel gezonde opties die heerlijk zijn als tussendoortje. We geven je wat inspiratie.

Dit zijn twintig lekkere én gezonde snacks voor tijdens een film of je middagdip:

Zoet

  1. Notenmix
    De ideale gezonde snack bevat een combinatie van een beetje proteïne, een beetje koolhydraten en gezonde vetten. Daarom is een notenmix met verschillende noten en gedroogd fruit een ideale keuze. Neem een handjevol en je kunt er weer even tegenaan.
  2. Havermoutkoekjes
    Als je een koekjesverslaving hebt, dan is dat het enige waar je trek in hebt ’s middags bij de thee. Ga voor de gezonde havermoutversie. Makkelijk te maken en af te wisselen: maak ‘m met kokosvlokken, pure chocolade of gedroogd fruit. Zie hier het recept.
  3. Yoghurt met noten en bessen
    Een bakje vetvrije yoghurt met noten en bessen geeft je alles wat je nodig hebt: proteïne, vetten en vezels. Ook lekker als ontbijt.
  4. Gezonde bananensplit
    Een gezonde versie van het klassieke dessert. Halveer een banaan en besprenkel met yoghurt en noten. Je kunt de bananen ook bevriezen om er een echt feestje van te maken.
  5. Chocolademelk
    Klinkt misschien ongezond, maar er bestaan genoeg suikervrije versies. Je kunt ‘m ook zelf maken: mix wat chocoladesiroop of cacaopoeder door je (amandel)melk en genieten maar.
  6. Appelnachos
    Snijd een appel in dunne schijfjes en bestrijk ze met pindakaas en gesmolten, pure chocolade. Ja, dat is net zo lekker als het klinkt.
  7. Bananen in chocolade
    Als je dan toch bezig bent met chocolade smelten, kun je er ook wel wat bananen in dopen. Snijd een banaan doormidden en prik hem op een satéprikker. Doop deze vervolgens in de chocolade en tada, je eigen gezonde ‘chocopop’.
  8. Crackers met amandelboter
    Een lekkere, snelle snack voor als je haast hebt. Amandelboter geeft net die extra romige smaak aan een droge cracker.
  9. Fruitsalade met mint en citroensap
    Als je op dieet bent, komen de fruitsnacks op een gegeven moment je neus wel uit. Probeer dan te variëren door er andere ingrediënten aan toe te voegen. Mint en citroensap zijn een hele goede combinatie, maar kokosvlokken bijvoorbeeld ook.
  10. Pure chocolade
    Saai, we weten het. Maar het blijft een fijn idee dat, zelfs wanneer je op dieet bent, je chocolade niet helemaal hoeft af te zweren.
  11. Fruitijsjes met groene thee
    Maak sterke groene thee en giet dit in ijsjesvormen. Voeg hier vervolgens fruit naar keuze toe (blauwe bessen zijn er heel lekker bij) en vries ze in.

Hartig

  1. Tomaten met feta en olijfolie
    Snijd twee tomaten in partjes, besprenkel ze met olijfolie en peper en serveer met een paar blokjes feta.
  2. Garnalen met cocktailsaus
    Garnalen zijn een goede én lekkere bron van proteïne, en er zijn genoeg kant-en-klare versies te vinden in de supermarkt waardoor het ook nog eens weinig moeite kost. Extra lekker met een gezonde cocktailsaus (kies voor een versie zonder suiker).
  3. Kleine wortels met dip
    Snackwortels zijn op zichzelf al lekker, maar gaan vervelen als je ze iedere dag eet. Wissel daarom af met de dip: ze smaken lekker met alle soorten hummus of een zelfgemaakte yoghurtdip. Meng een ranchdressing kruidenmix door wat Griekse yoghurt en klaar!
  4. Een eitje op toast
    Zo simpel, maar soms precies wat je nodig hebt. Een lekker spiegeleitje op toast. Een beetje peper en zout toevoegen en smullen maar.
  5. Zoete aardappelfrietjes
    Maak de frietjes in de oven of de airfryer, bestrooi ze met wat zout en paprikakruiden en je hebt een heerlijke, krokante snack.
  6. Sojabonen met zeezout
    Het gaat hier om edamame; deze onrijpe sojabonen in peul zijn lekker om op te knabbelen. Druip wat olijfolie over de bonen (nog in de peul) en besprenkel met zeezout.
  7. Groentechips
    Tegenwoordig in allerlei vormen en smaken te vinden in de supermarkt, maar ook heel makkelijk zelf te maken. Zie hier het recept voor boerenkoolchips.
  8. Geroosterde kikkererwten
    Als je zin hebt in iets knapperigs en zouts, dan is dit een gezond alternatief voor chips. Spoel een blik kikkererwten af en leg ze vervolgens op een bakplaat in de oven. Besprenkel ze met 1,5 theelepel olijfolie, zout, peper en andere kruiden die je lekker vindt. Rooster ze vervolgens dertig minuten lang op 200 graden.
  9. Zelfgemaakte popcorn
    Popcorn maak je zelf in een handomdraai, en het leuke is dat je de smaak helemaal zelf kunt bepalen. Probeer bijvoorbeeld een mix van knoflookpoeder en Italiaanse kruiden. Of ga gewoon voor de simpele versie met zout. Maak ze door drie eetlepels pofmais met een eetlepel olie in een grote koekenpan pan met deksel te doen, en voeg kruiden naar keuze toe. Zet ze op middelmatig vuur tot het poffen gestopt is.

Alles weten over een gezonde en gevarieerde voeding, met 54 lekkere recepten? Je vindt het in de Margriet Lekker Eten special die je hier kunt bestellen.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock