5x voedzaam ontbijten

Deel dit artikel:

Een op de vijf Nederlanders schijnt het ontbijt over te slaan. Van de personen die wél ontbijten, kiest bijna zestig procent voor de alom bekende boterham en de rest gaat voor ontbijtgranen zoals cornflakes of havermout. Ben je op zoek naar nieuwe inspiratie op de ontbijttafel?

5x voedzaam ontbijt

19882195_S

Ei met avocado

Voedzaam, vullend en rijk aan Omega 3. Kook 2 eieren, pel en snijd deze in stukjes. Mix met een halve avocado en garneer naar keuze met bijvoorbeeld koriander, chilipoeder of hotsauce. Bevat 333 kcal per portie.

 

Havermout met appel en kaneelhavermout

Dit recept maak je gemakkelijk in de slowcooker. Vet de slowcooker in met een beetje kokosolie. Voeg twee in stukjes gehakte appels toe. Bestrooi met 1/2 theelepel kaneel, 1 eetlepel bruine suiker en een snufje zout. Strooi hierover 150-200 gram havermout. Giet hier 500 ml amandelmelk overheen en zet de slowcooker voor 8 uur op stand ‘low’. De volgende ochtend ruikt het huis heerlijk! Roer de havermout even om en maak af met een handje gehakte noten of een scheutje ahornsiroop. Ook handig als meeneemontbijt! Uiteraard kan je dit ook ’s ochtends gewoon klaar maken door een appel door je havermout te roeren.

smoothiesavocadoGroene smoothie

In deze wintermaanden is weer volop boerenkool te krijgen. Wist je dat je boerenkool ook in een smoothie kunt verwerken? Stop een flinke hand boerenkool in een blender. Giet hier 1 glas amandelmelk overheen (eventueel kan water ook) en een geschilde komkommer. Mix tot het mooi glad is. Voeg hier nog aan toe: 2 kopjes druiven, halve avocado, 1 banaan en een paar stukjes ananas.  Wil je de smoothie goed koud te krijgen? Vries dan bijvoorbeeld eerst de banaan in, of voeg ijsblokjes toe in de blender. Meer lekkere smoothierecepten? www.margriet.nl/smoothie.

Roerei met extra’sroerei

Lekker makkelijk, warm en snel. Kluts 2 eitjes met een scheutje melk. Roerbak een handje spinazie in een pan en voeg hier wat gehakte zongedroogde tomaatjes aan toe. Voeg het eiermengsel toe en roer langzaam tot het gestold is. Je kun hier ook nog bijvoorbeeld gerookte zalm of reepjes ham aan toevoegen. Of varieer naar smaak met feta of geraspte Italiaanse kaas. Lekker op toast!

granolaYoghurt met granola

Een variatie op de cornflakes of cruesli is granola. Een fijne combinatie van havervlokken, pitten, noten en andere ingrediënten die jij lekker vindt. Voeg een paar scheppen granola toe aan een bakje Griekse yoghurt en garneer met verse vruchten zoals bessen of frambozen. Granola is bij de betere bakker of in de supermarkt te koop, maar je kunt ook zelf thuis granola maken.

 

Eet smakelijk!