5 Redenen waarom chocola gezond is

Deel dit artikel:

Natuurlijk weten we dat het niet gezond is om elke dag een chocoladereep te verorberen. Chocolade bevat veel verzadigde vetten en suikers – en daarmee dus veel calorieën. Maar een kleine hoeveelheid chocolade per dag kan een positief effect op je gezondheid hebben. Dan gaat het wel om de pure variant!

Vijf redenen waarom chocolade een gezonde werking kan hebben

  1. Chocolade is rijk aan mineralen
    Donkere chocolade bevat veel ‘gezonde’ mineralen: magnesium, kalium, zink en seleen. 100 gram donkere chocolade van 70 procent of meer cacao bevat 67 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer.
  2. Chocolade is goed voor het hart en de bloedsomloop
    Het eten van donkere chocolade kan een rol spelen in een proces waarbij witte bloedcellen worden verhinderd zich vast te hechten aan de rand van de aderen. Zo wordt aderverkalking tegengegaan. Dat blijkt uit een studie uit 2014 in het FASEB Journal.
  3. Chocolade helpt bij het afvallen
    Dit klinkt best gek. Maar als je een klein blokje donkere chocolade ongeveer 20 minuten vóór de maaltijd op je tong laat smelten, zullen de hersens hormonen vrijgeven die zorgen voor een verzadigd gevoel. Dus ja, chocolade helpt bij het afvallen. Er is zelfs een boek over geschreven!
  4. Chocolade is goed voor de huid
    De flavonoïden in donkere chocolade kunnen de huid beschermen tegen schade door de zon. Dit is geen vrijbriefje om de zonnebrandcrème te laten staan, want smeren blijft belangrijk. Matigheid is ook hier weer gewenst, want van te veel chocolade kun je pukkels krijgen.
  5. Je wordt blij van chocolade
    Chocolade bevat fenylethylamine, een lichaamseigen stof die wordt aangemaakt als je verliefd bent. De stof zorgt ervoor dat er in de hersenen endorfines vrijkomen. Daarom krijg je altijd zo’n blij gevoel van chocolade!

Puur beter dan wit

Chocolade bevat polyfenolen, dit zijn antioxidanten die het lichaam beschermen tegen straling uit zonlicht of schadelijke stoffen die in de stofwisseling kunnen ontstaan. Polyfenolen zijn ook in wijn, olijfolie, bessen, thee, koffie, walnoten en groentes te vinden. Er wordt verondersteld dat polyfenolen de kans op een beroerte en een hartaanval verlagen door aderverkalking en ontstekingen tegen te gaan. Het is nog niet bekend hoe dat proces precies werkt.  Mogelijk hebben polyfenolen ook een gunstig effect op de kwaliteit van de vaatwand, zodat deze sterker wordt.

Hoe donkerder de chocolade, hoe meer cacao er is gebruikt en hoe meer polyfenolen de chocolade bevat. Kies dus voor de puurste variant als je optimaal wilt profiteren van de gezondheidsvoordelen van chocolade. Witte chocolade bevat slechts cacaovet, er zitten geen polyfenolen in.

Inspiratie gekregen?

 

Bron: gezondheidsnet.nl, knack.be

Zo maak je een heerlijke chocoladecake

Bron | Martha Stewart

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief