4x tips voor gezonde én lekkere pannenkoeken

Deel dit artikel:

Een pannenkoek met stroop of ham en kaas is natuurlijk het allerlekkerst, maar eerlijk is eerlijk: een goede volwaardige maaltijd is het niet. Met deze tips maak je gezondere pannenkoeken die minstens zo lekker zijn als de originele variant.

1. Meelsoorten

De traditionele pannenkoek wordt gebakken met behulp van witte bloem. Volkorenmeel en meergranenmeel bevatten meer vezels en zijn daardoor gezonder dan pannenkoeken van witte meel. Wil je liever een glutenvrije pannenkoek bakken? Kies dan voor boekweitmeel.

2. Bananen

Maak voor de verandering eens pannenkoekjes van bananen. Hoe je dit doet? Prak een banaan en gooi hier 2 eieren en een snufje kaneel bij. Bak dit beslag daarna in de koekenpan met wat olie. Lekker en vullend!

3. Zoet en hartig beleg

Stroop, kaas, ham, poedersuiker… Het is heerlijk op een pannenkoek, maar niet de gezondste optie. Ben je dol op een hartige pannenkoek? Vervang dan de kaas, ham en spek door lekkere roerbakgroenten. Of beleg je pannenkoek met spinazie, champignons en zongedroogde tomaatjes. Voor de liefhebbers van zoet: vergeet de suiker en stroop, maar kies voor appel en kaneel. Tip! Plakjes banaan, granola en bosbessen zijn ook heerlijk als topping. 

4. Bakken 

Door je pannenkoek te bakken in olie of vloeibaar bak- en braadproducten krijg je minder verzadigd vet binnen, dan wanneer je bakt in boter. Ben je een fan van kokos? Dan kun je ook kokosolie gebruiken; dat geeft meteen een lekkere smaak aan de pannenkoek.

Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Bekijk ook

Zo maak je gemakkelijk een vlotte lage knot:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Redactie Margriet