10 makkelijke manieren om minder suiker te eten

Deel dit artikel:

Ga de uitdaging aan om te minderen. Deze 10 tips helpen je een handje.

Suikers zitten in bijna alles. Natuurlijk in ongezonde snacks zoals koekjes, maar ook in brood, sauzen en ‘gezonde’ drankjes. Het is dus een pittige uitdaging om je voor te nemen geen of minder suiker meer te eten.

Het is geen geheim dat te veel suiker niet goed voor je lichaam is. Tandbederf, hart- en vaatziektes, diabetes en overgewicht kunnen de gevolgen zijn van een voedingspatroon met een overmatige inname van suiker. Wees verstandig en ga de uitdaging aan om te minderen. Deze 10 tips helpen je een handje.

1. Geen zoetigheid meer

Als je je suikerinname wil verminderen zijn chocoladekoekjes en frisdranken voordehandliggende snacks waar je vanaf moet blijven. Maar wist je dat je heel vaak suiker eet (of drinkt) zonder dat je het doorhebt? Suiker wordt aan veel voedingsmiddelen toegevoegd die niet eens zo zoet smaken. Neem bijvoorbeeld brood en sauzen. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert dat een volwassene niet meer dan 25 gram suiker, zes theelepels per dag, moet gebruiken.

2. Lees de etiketten

Het zal je verbazen hoeveel suiker een voedingsmiddel bevat. Lees daarom voortaan de Voedingswaarde-informatie op het etiket. De kans is groot dat je door deze bewustwording geen zin meer hebt in deze snack. “Zelfs dingen die niet zoet zijn, zoals tomatensaus, crackers en saladedressing kunnen vol zit met suikers”, vertelt voedingsexpert en auteur van 21 Day Sugar Detox Diane Sanfilippo. Let daarnaast op de ‘schuilnamen van suiker’. Dat zijn: siroop, melasse, honing, ahornsiroop of sucrose (tafelsuiker).

3.  Koop ongezoet

Speur de supermarkten af voor producten met labels als ‘geen toegevoegde suikers’ of ‘ongezoet’. Daar vind je ongezoete varianten op dagelijkse voedingsmiddelen, zoals soja- of amandelmelk, notenboter, appelsaus of havermout.

4. Langzaam minderen

Van de een op de andere dag helemaal geen suiker meer eten is voor veel mensen niet realistisch. Neem daarom kleine stapjes. Bijvoorbeeld: als je je koffie of thee drinkt met twee suikerklontjes, probeer je eerst een week één klontje, daarna een halve en daarna helemaal geen. Op deze manier kan je het langer volhouden zonder op te geven.

5. Proteïnen en vet

Ongezonde koolhydraten in suikers verhogen je bloedsuikerspiegel net zo snel als het daalt, waardoor je snel weer een hongergevoel krijgt. Voorkom dit door je maaltijden te variëren met proteïnen, gezonde vetten en vezels. Bijvoorbeeld een ontbijt met havermout en amandelen of een eitje op brood. Gezonde vetten bestrijden de behoefte naar suiker. Ga voor avocado’s, noten, zaden, olijfolie, walnotenolie en kokosolie.

6. Vermijd nep

Kunstmatige suikers zijn foute boel. Ze zitten in light-producten en ‘suiker-vrij’ snoep. Ze kunnen je smaak verpesten. Wanneer je iets zoets eet, verwacht je lichaam calorieën en voeding, maar kunstmatige suikers bieden dit niet aan. Daardoor krijg je juist meer zin in zoetigheid.

7. Voeg meer smaak toe

Een vanille-stokje, vanille-extract, kruiden of citroenschil zijn manieren om een zoete smaak of voedsel te krijgen zonder suiker en zonder calorieën toe te voegen. Voeg bijvoorbeeld kaneel toe om je havermout op smaak te brengen. Deze superfood brengt je bloedsuikerspiegel in balans en vermindert eetlust.

8. Ongezonde drankjes

Frisdranken zijn niet de enige drank die vol zitten met suikers. Zelfs drankjes die ‘gezond’ worden genoemd, kunnen meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid  bevatten. Pas op voor water met smaakjes, ice tea, energydrink, ijskoffie en klant-en-klare smoothies.

9. Toetje?

Natuurlijk mag je af en toe genieten. Maak afspraken met jezelf wanneer en hoe vaak je mag zondigen.

10. Volhouden!

In het begin lijkt het misschien een onmogelijk taak. Probeer toch vol te houden, want je smaakpapillen zullen moeten wennen. Als je minder vaak zoet eet, zal eten zoals ijs en snoep na een tijdje zeer zoet smaken. Bovendien zullen natuurlijke suikers in fruits en groenten juist nog beter smaken.

Bron: Health.com/Heathscourcing.com