Hoe wandelend vergaderen je kantoorleven gezonder maakt (en nog 5 tips)

Deel dit artikel:

Het is niet altijd even gemakkelijk om gezond te blijven op kantoor: je zit elke dag van negen tot vijf achter een bureau. En hoe kan het toch dat er om de haverklap iemand jarig is? Voordat je nee kunt zeggen, staat er alweer een stuk taart voor je neus. Geef de moed niet op, maar blijf eraan werken. Bijvoorbeeld met deze tips.

1. Vergeet niet te ontbijten

Het voordeel van ontbijten is dat je een groot deel van de ochtend een vol gevoel hebt. Hierdoor is het gemakkelijker om een ongezonde snack te weerstaan. Ben je geen ochtendmens en wil je zo lang mogelijk in bed blijven liggen? Maak dan de avond van tevoren alvast een gezond en lekker ontbijtje klaar en eet dat op zodra je op kantoor bent. We hebben trouwens meer tips om de ochtenden beter door te komen.

2. Beroof jezelf niet van al het lekkers

Jezelf forceren om nooit iets lekkers te nemen maakt je hoogstwaarschijnlijk gefrustreerd en een beetje verdrietig. Dat verhoogt de kans dat je (bijvoorbeeld op weg naar huis) toch nog voor iets slechts valt. Portiecontrole is het allerbelangrijkste bij een gezonde levensstijl: dus zeg af en toe ja als er een collega op taart trakteert, maar houd het bij een klein stukje. En geniet daar dan ook van!

3. Werk samen met collega’s

De kans is groot dat er collega’s zijn die net als jij op kantoor aan hun gezondheid willen denken. Jullie kunnen samenwerken en motivatie en inspiratie delen. Tip: start een gezamenlijk document met lichte en lekkere (lunch)recepten, ga elke dag samen een eindje lopen of neem als groep steevast de trap. Je houden aan goede voornemens is vaak gemakkelijker als je allemaal hetzelfde doel voor ogen hebt.

4. Zet de wekker om water te drinken

Als je druk bezig bent met een groot project, vergeet je weleens om voldoende te drinken. Terwijl het heel belangrijk is om gedurende de dag gehydrateerd te blijven. Zet bijvoorbeeld om de twee uur een alarm op je telefoon om je drinkfles bij te vullen. Zo heb je altijd een verse voorraad én je beweegt ook even om water te gaan tappen. Twee vliegen in één klap.

5. Ga wandelend vergaderen

Stel voor om wandelend te vergaderen in plaats van samen in een hok te gaan zitten. Is het mooi weer? Loop dan een rondje om het gebouw en praat zo je collega’s bij. Je kunt natuurlijk ook een rondje ín het gebouw lopen. Het belangrijkste is dat je blijft bewegen. In dit artikel vind je nog vijf tips om meer te bewegen op kantoor.

6. Maak je bureau perfect

Bij ‘gezonder leven’ denk je misschien aan eten en bewegen, maar je moet ook aan je lichaamshouding denken. Hoe kijk je naar je computerscherm? Als je te veel omhoog kijkt, kun je droge ogen krijgen. En kijk je te veel omlaag, dan kan er pijn ontstaan in je nek en rug. Misschien kan de tafel een stukje omhoog. Of leg boeken onder het beeldscherm zodat het op de perfecte hoogte staat. Wat die perfecte hoogte is? Het liefst kijk je recht vooruit naar het scherm, maar niet lager dan in een hoek van tien graden. Als je het écht goed wilt doen, vergroot dan ook het lettertype. Wanneer je je ogen samenknijpt, krijg je sneller hoofdpijn.

Bron | purewow.com
Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Bekijk ook

Beauty-expert Carmen Zomers laat zien hoe je zelf een optische ooglift kunt toepassen met alleen oogschaduw en mascara.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.