Zó ga je angst te lijf

zo-ga-je-je-angst-te-lijf.png

Opvoeding, werk, sociaal leven; we stellen hoge eisen om alle ballen in de lucht te houden. De tol daarvoor blijkt groot: vrouwen steeds vaker last van stressgerelateerde angst- en paniekaanvallen. Hoe ga je die angst te lijf?

Lichamelijke gezondheid

een effectieve manier om angst te verminderen of te voorkomen is om aan je lichamelijke gezondheid te werken. Ten eerste: zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Sporten stimuleert de aanmaak van stoffen die kalmerend werken en het ruimt de stresshormonen in je lichaam op. Eet gezond, drink niet veel cafeïnehoudende dranken en doe rustig aan met alcohol – drank lijkt aanvankelijk stressverlagend te werken, maar dat duurt maar even, daarna wakkert het de angstsymptomen juist aan.

Ontspanning

Aandacht voor ontspanning is van groot belang bij het voorkomen en verhelpen van angst. Dat kun je op verschillende manieren doen. Op de bank met een goed boek of een paar uurtjes in de sauna; voor iedereen werkt ontspanning anders. Een gouden tip voor iedereen: leer goed ademhalen. Mensen die langere tijd spanning ervaren, veranderen langzaam maar zeker hun ademhalingspatroon. Daardoor ontstaan er soms lichamelijke sensaties die lijken op hyperventilatie. Aandacht voor een volledige en kalme in- en vooral uitademing is een uitermate geschikte manier om je lichaam te kalmeren. Yoga is een uitstekende manier om beter te leren ademhalen en is bovendien goed voor talloze andere lichamelijke functies.

Mindfulness

Deze vorm van meditatie wordt gekenmerkt door een focus op het hier en nu, je eigen gevoelens en gedachten, zonder over deze te oordelen. Er zijn talloze studies verschenen waaruit blijkt dat deze meditatievorm een positief effect heeft op uiteenlopende aspecten die samenhangen met psychologisch welbevinden: het vermindert negatieve emoties, verbetert ouderschapsvaardigheden en relaties, leren en geheugen. Mindfulness blijkt zelfs de structuur van de hersenen te veranderen.

Angstremmers

Angstremmers slikken is een tijdelijke oplossing. Het biedt geen duurzame oplossing, omdat de angstsymptomen worden gedempt wat het overwinnen van de angst in de weg staat. De kans op afhankelijkheid van remmers is bovendien groot.

Aan angst blootstellen

Om van je angst af te komen, moet je aan angst worden blootgesteld zodat je er langzaam aan kunt wennen. Dat is een van de belangrijkste dingen die je moet doen om angst de baas te blijven. Die gewenning zorgt er namelijk voor dat je lichaam kalmeert, aangezien het gevreesde gevaar uitblijft. Het uitblijven van gevaar is de meest waardevolle ervaring voor alle angstigen. Om grootmoeders wijsheid maar eens te citeren: een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.

M14 Cover

Meer over angsten en paniek?

Meer informatie over hoe je met angst- en paniekaanvallen om moet gaan en hoe je ze kunt voorkomen, lees je in Margriet 14. Vanaf vrijdag 27 maart in de winkel of bestel online via Tijdschrift365.nl.

Ook interessant