Yoga! Welke vorm past bij jou?

Deel dit artikel:

Of je nu wilt ontspannen, leniger wilt worden of sterker wilt zijn, voor iedereen is wel een passende vorm te vinden.

Hatha yoga

Deze vorm wordt in Nederland het meest beoefend en gezien als basis waarin de verschillende kanten van yoga aan bod komen. Een goede manier om kennis te maken met yoga en de verschillende houdingen en oefeningen te leren.

Poweryoga

Bij Poweryoga worden verschillende oefeningen achter elkaar in hoog tempo uitgevoerd en word je flink aan het werk gezet. Deze intensieve vorm is vooral gericht op de lichamelijke kant van yoga en minder met de geestelijke kant.

Yin yoga

Bij Yin yoga ligt de nadruk op ontspanning en verbinding tussen lichaam en geest. De verschillende poses worden lang vastgehouden waardoor het bindweefsel en de gewrichten versterkt en versoepeld worden. Yin yoga geeft je de tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen en je lijf te echt voelen.

Bikram yoga

Een les Bikram yoga bestaat uit 26 asana’s en twee ademhalingsoefeningen en vindt plaats in een tot wel veertig graden verwarmde ruimte. Flink zweten dus, maar door de warmte is de kans op blessures kleiner en kom je veiliger en dieper in de houdingen.

Bijzondere combinaties

Naast de traditionele yogavormen zijn er ook nieuwe yogavarianten ontstaan. Acroyoga bijvoorbeeld, waarbij yoga wordt gecombineerd met acrobatiek en massage. Omdat je bij Acroyoga samenwerkt met een of twee partners, is vertrouwen een belangrijke factor. Ook Aerial yoga heeft een hoog acrobatiekgehalte, omdat je de yogahoudingen uitvoert terwijl je in een doek aan het plafond hangt. Ben je meer van de oosterse vechtkunst? Budokon combineert yoga met martial arts waardoor er een pittige en uitdagende work-out ontstaat.

Geiten, katten of tenen

Dierenliefhebbers kunnen hun hart ophalen tijdens een lesje Geitenyoga of Kattenyoga. Omdat dieren onvoorspelbaar zijn, leer je bij deze twee varianten om echt los te laten. Want er kan maar zo een geit onder je doorlopen als je in de neerwaartse hondhouding staat of een kat op je buik springen als je de brug doet. Niet alleen je lichamelijke, maar ook je geestelijke flexibiliteit wordt dus getraind.

Toega

En voor een betere doorbloeding, mobiliteit en kracht in je voeten, tenen en enkels kun je toega (toes + yoga = toega) doen. Toega is ook ideaal om het voetenleed van hoge hakkendraagsters te verlichten.

Echt waar
* 12% van de Nederlanders doet aan yoga. Ter vergelijking: de meest beoefende sport in Nederland is fitness met 20%.
* Anderhalf miljoen Nederlanders liggen wel eens op een yogamatje.
* Meer vrouwen dan mannen doen aan yoga. 77% is vrouw, 23% is man.
* De meest gehoorde reden om aan yoga te doen is ‘ontspanning’. 60% zegt dat yoga stress verlaagt.

tekst: astrid telkamp
beeld: istock

In Margriet 15 lees je meer over de voordelen van yoga. Je kunt het nummer hier bestellen.