Zo weet je welk slaapritme het beste bij jou past

slaapritme.jpg

Of je nu een nachtbraker bent en graag pas laat naar bed gaat, of een echte vroege vogel bent; het slaapritme is bij baby’s, kinderen en volwassenen nagenoeg gelijk. Het slaappatroon kan echter wel verschillen.

Met slaapritme wordt het aantal uren slaap, dat we in de verschillende fases van ons leven hebben, bedoelt.

Slaapritme verschilt per levensfase

Slaapritmes worden ingedeeld in verschillende doelgroepen. Zo hebben pasgeboren baby’s de meeste slaap nodig. Gemiddeld slapen zij zo’n veertien tot achttien uur per dag, waarvan de meeste uren overdag. Naarmate het kind ouder wordt, neemt dit aantal steeds meer af en verschuift ook het ritme. Een baby van zes maanden slaapt gemiddeld veertien uur, waarvan elf gedurende de nacht. Een schoolgaand kind heeft ‘s nachts ongeveer twaalf uur slaap nodig en rond de pubertijd volstaat negen uur. Dit is echter nog steeds één uur langer dan de meeste volwassenen. Jongvolwassenen hebben wel meer slaap nodig dan veertigjarigen, maar gemiddelde is zeven tot acht uur voldoende om goed te functioneren.

Kwaliteit van slaap minstens zo belangrijk

Hoewel het ritme dus voor de meeste mensen gelijk is, kan het zijn dat de één na vijf uur slaap al voldoende energie heeft en de andere zich na zeven uur nog steeds niet fit voelt. Dit kan te maken hebben met de kwaliteit van de slaap. Het duurt meestal tussen de tien en twintig minuten totdat je in slaap valt. Daarna bestaat je slaap vaak uit meerdere cycli. Bij het opstarten van elke nieuwe slaapcyclus, word je vaak even (licht) wakker. Bij sommige mensen is dit zo licht, dat ze er amper iets van opmerken. Ouderen slapen vaak net als volwassenen maar acht uur, maar de kwaliteit van hun slaap is vaak minder goed. Daardoor kunnen lichaam en geest zich minder goed herstellen. Ook lichamelijke conditie kan ervoor zorgen dat je even meer slaap nodig hebt. Zo slapen zieke mensen vaak meer zodat hun lichaam energie kan sparen om goed te kunnen herstellen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Biologische klok loopt niet altijd gelijk

Ons slaapritme wordt aangestuurd door de biologische klok. Deze wordt onder andere beïnvloed door verschil in licht en donker en in temperatuur. Afhankelijk van deze invloeden komen er gedurende de dag in het lichaam hormonen vrij (waaronder melatonine), die zorgen dat je slaperig wordt. Het effect van zonlicht op onze biologische klok, zorgt er bijvoorbeeld voor dat we in de winter vaak geneigd zijn vroeger te gaan slapen. Toch kan ook dit per persoon verschillen. De biologische klok loopt namelijk niet bij iedereen gelijk. Die individuele afwijkingen bepalen onder andere of je een zogeheten ochtendmens of avondmens bent. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld genomen de avondmens het liefst slaapt van ’s nachts half 2 tot ’s morgens half tien. De ochtendmens slaapt het liefst tussen tien uur ’s avonds en zeven uur ’s ochtends. Doordat veel avondmensen in een ochtendroutine gedwongen worden, ontstaan vaak slaapproblemen.

Welke slaapritme past bij jou?

Welk slaapritme je hebt, is genetisch bepaald. Weet je niet of je een ochtend of een avondmens bent? Analyseer dan eens tijdens een vakantie op welke momenten je dan gaat slapen en weer op staat. Het natuurlijke ritme van opstaan en naar bed gaan wordt namelijk flink verstoord door de wekker die normaal gesproken afgaat. Ben je een avondmens en moet je in het dagelijks leven toch vroeg op? Dan kun je je ritme wel een beetje beïnvloeden door ’s ochtends even in helder licht te kijken en licht bewust te vermijden voordat je naar bed gaat. Ook het aanhouden van regelmatige bedtijden kan het ritme enigszins sturen. Maar als je eenmaal een avondmens bent, zal je nooit echt een ochtendmens worden…

Lees ook

Onderzocht: mensen met déze eigenschap slapen vaak slechter

Bron| PsyquinSlapen
Beeld| iStock

Ook interessant