Home

Wakker voor je wekker gaat? Dít is wat het betekent

wakker-voordat-je-wekker-gaat-dit-is-wat-het-betekent.jpg

De één vindt het heerlijk, voor de ander is het een nachtmerrie: wakker worden vóór de wekker. Over het algemeen is de reden ervan positief, maar wat betekent het eigenlijk?

Eén voordeel, je hoeft dan niet dat nare alarm te horen.

Slecht slapen

Volgens slaap- en gezondheidsexpert dr. Sujay Kansagra, is één van de redenen dat je voor je wekker wakker wordt, dat je een hele goede nachtrust hebt gehad. Hierdoor is je lichaam klaar voor de dag. Daarentegen kan het ook juist een teken zijn dat je slecht slaapt. “Zelfs in onze diepe slaap (REM slaap), kan ons brein heel actief zijn en kunnen kleine verstoringen, zoals geluid of licht ons snel wakker maken”.

Gezond

“Op een natuurlijke manier wakker worden is gezonder, omdat je lichaam en brein zo hun processen kunnen afmaken, voordat je naar je werk gaat”, vertelt Dr. Benjamin Smarr, professional aan de National Institutes of Health.

Je lichaam trainen

Uit jezelf wakker worden heeft als voordeel dat je niet te maken krijgt met de nare effecten van te weinig slaap, die je vaak wel ervaart als je wakker schrikt van je wekker. Volgens Benjamin kun je je lichaam trainen om vóór je alarm wakker te worden. Eenvoudig is het niet, maar je zult je er wel beter door voelen in de ochtend.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Tech-vrij uurtje

Een belangrijke factor om je lichaam te trainen voor een betere nachtrust, is om ervoor te zorgen dat je een paar uur voordat je gaat slapen je technologische apparaten weg legt. Geen Netflix meer en ook niet meer je social media bijwerken. Volgens Benjamin zorgt het licht hiervan er namelijk voor dat je brein denkt dat het dag is, waardoor je ritme verstoord raakt.

Motivatie

Een goede motivatie helpt ook bij het trainen van je lichaam.Om wakker te worden zonder een wekker, is het belangrijk om eerder naar bed te gaan met de gedachte dat je een paar uurtjes slaap opgeeft om te investeren in een betere slaapkwaliteit en een hogere productiviteit de dag erna”, legt Smarr uit. Regelmaat is hierin van groot belang. Als je de ene avond om 21:00 uur naar bed gaat, werkt het niet bevorderend als je de volgende dag om 02:00 uur gaat slapen. Probeer hier een goed ritme in te vinden, door te experimenteren met de tijden.

Interne wekker

Zoals Sujay het beschrijft: “Door je aan een vast schema te houden en elke dag rond dezelfde tijd wakker te worden – zowel doordeweeks als in het weekend – zal je brein op den duur als een interne klok fungeren, maar dan zonder de vervelende ringtone.”

Bron: NSMBL
Beeld: iStock

Ook interessant