Waarom je moet uitkijken met het gebruik van melatoninepillen

waarom-je-moet-uitkijken-met-het-gebruik-van-melatoninepillen.jpg

Melatoninepillen zijn vaak het eerste redmiddel voor slechte slapers. Niet gek, want de pilletjes zijn in Nederland vrij verkrijgbaar bij iedere drogist. Toch waarschuwen experts dat het gebruik van deze pillen niet geheel zonder risico is.

Melatonine is de stof die van nature in ons lichaam voorkomt en mede verantwoordelijk is voor ons natuurlijke slaap-waakritme. Dit hormoon zorgt ervoor dat we slaperig worden als het donker is. Op dat moment komt er meer melatonine vrij in het lichaam. Wanneer het tijd is om op te staan, is de hoeveelheid melatonine in ons bloed lager. Mensen die last hebben van slaapproblemen nemen extra melatoninepillen in de hoop daardoor sneller in dromenland te raken.

Jetlag

Experts stellen echter dat dit lang niet altijd een oplossing biedt. Volgens slaaponderzoeker Eus van Someren bieden de supplementen vooral een oplossing wanneer je last hebt van een jetlag. Op dat moment is je slaap-waakritme namelijk echt verstoord. “Maar dan alleen wanneer je naar het oosten vliegt en wanneer je een heel zorgvuldig schema aanhoudt. Slik een paar dagen voor je reis een pilletje melatonine, vijf uur voordat je normaal gesproken in slaap valt. Ga een uur eerder naar bed, sta ook een uurtje eerder op en ga dan direct het heldere licht in. Doe dat elke volgende dag allemaal steeds een uur eerder. Zo kun je je biologische klok een uur per dag vervroegen om alvast te wennen aan de nieuwe tijdzone.”

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Gewone slechte slaper

Maar voor mensen die gewone slechte slapers zijn en geen verstoord dag-nacht ritme hebben, kan een melatoninepil volgens experts juist een omgekeerd effect hebben. Wie dan een pilletje voor het slapen gaan inneemt, of ’s nachts tijdens het woelen, kan daarmee zijn biologische klok juist van slag brengen. De zelfgeproduceerde melatonine is ‘s morgens uit het lichaam, maar als de extra ingenomen melatonine nog niet is afgebroken redeneert deze klok dat het nog nacht is. De klok stelt zichzelf dan bij naar een later tijdstip. Het effect is dan averechts: je slaapt dan juist later in.

Lees ook
Met deze 4 tips verminder je de klachten van een jetlag

Bron| NOS, AD,
Beeld| iStock

Ook interessant