Vier voedingsadviezen die je kunnen helpen tijdens de overgang

voedingsadviezen-overgang.jpg

Opvliegers, nachtenlang wakker liggen door slapeloosheid en een verdwijnende taille. De overgang gaat helaas gepaard met een aantal vervelende lichamelijke symptomen. En dan hebben we het nog niet eens over de mentale klachten, die de menopauze met zich meebrengt. Gelukkig zijn er een paar voedingsadviezen die je daar vanaf kunnen helpen.

Invloed van voeding op overgang

Volgens voedingsexperts Desirée Marsman weten maar weinig vrouwen welke invloed voeding kan hebben op de symptomen van de overgang. “Ze merken dat ze weinig energie hebben of steeds een beetje aankomen. Ze hoeven geen maatje 36 meer, maar willen zich wel graag weer vitaal voelen”, schetst Marsman in het AD. Onderstaande voedingsadviezen kunnen daarbij helpen.

1. Zorg voor een regelmatig eetpatroon

Gedurende de overgang neemt de snelheid van het metabolisme (stofwisseling) af. Wanneer je tijdens de overgang daarom het zelfde blijft eten als voor de overgang, bestaat de kans dat je een paar kilo aankomt. Is dit het geval? Probeer dan zo regelmatig mogelijk te blijven eten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je niet te weinig eet. Door onregelmatig eten en weinig eten zorg je er namelijk voor dat je stofwisseling nog trager wordt, waardoor je uiteindelijk alleen maar meer aankomt.

2. Deze producten kun je tijdens de overgang beter vermijden

Soja is een veel gebruikte stof voor natuurlijk hormoonbehandelingen tijdens de overgang. Dit komt omdat deze plant de aanmaak van oestrogeen verhoogt. Een hormoon dat bij vrouwen in de overgang juist afneemt. Toch kleven er volgens Marsman ook negatieve effecten voor onze gezondheid, aan soja. “In soja zit fytinezuur en dit kan de opname van essentiële mineralen blokkeren, zoals calcium, zink, magnesium en ijzer. Het zorgt er ook voor dat zetmeel minder makkelijk wordt afgebroken.’’ Daarnaast kun je volgens de voedingsdeskundige ook het gebruik van cafeïne, alcohol, koolzuur, suiker en natrium het beste matigen. “Die remmen de opname van calcium en calcium heb je juist hard nodig in de overgang, want je verliest in een paar jaar tijd tien tot twintig procent botmassa.’’

3. Deze producten zijn nu extra goed voor je

De periode rond de overgang is al moeilijk genoeg. Gelukkig zijn er dan ook een hoop lekkere producten die er voor zorgen dat je klachten wat afnemen. Bijvoorbeeld voedingsmiddelen die rijk zijn aan isoflavonen. Deze stof wordt in je darmen omgezet en zorgen daar voor hetzelfde effect als oestrogeen. Om die reden eet je tijdens de overgang dan ook het beste veel groenten, zoals: bloemkool, broccoli, spruiten, radijs, boerenkool, Chinese kool, witte kool en lijnzaad. Daarnaast zijn volgens Marsman ook vezels en gezonde vetten extra belangrijk tijdens de overgang. “Noten, zaden, eieren, peulvruchten en een paar keer per week vette vis zijn belangrijk als basis van je voeding.” Heb je door de overgang veel last van mentale klachten, zoals een kort lontje en somberheid? Eet dan wat vaker bananen, pompoenpitten, linzen, kwark, eieren, dadels en pruimen. Deze producten bevatten de stof tryptofaan, wat in je lichaam wordt omgezet in het gelukshormoon serotonine. Daarnaast helpen bepaalde theesoorten tegen de bekende zweetaanvallen tijdens de overgang. “Saliethee helpt bij opvliegers”, stelt Marsman, “ook bij nachtzweten.”

4. Zorg dat je voldoende magnesium en vitamine D binnenkrijgt

Natuurlijk is het altijd belangrijk om te zorgen dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Maar sommige van deze stoffen zijn tijden de overgang éxtra belangrijk. “Magnesium is belangrijk voor een juist slaap-waakritme. Als je een magnesiumtekort hebt, kan dat als effect hebben dat je onrustig slaapt. Andere signalen zijn: een trillend ooglid, rusteloze benen en kramp. Het mineraal zit in groene groenten zoals spinazie, andijvie, boerenkool en in volle graanproducten zoals zilvervliesrijst, volkoren basmatirijst en havermout. Je haalt het ook uit melk, en uit gedroogde vijgen, dadels en grapefruit.’’ Daarnaast adviseert Marsman om ook te letten op voldoende vitamine D. Deze stof maakt het lichaam vooral aan wanneer onze huid in contact komt met zonlicht. En juist daar schort het in de koude wintermaanden nog wel eens aan. In deze periode kan het dus ook geen kwaad om wat extra vitamine D tot je te nemen, middels een voedingssupplement. “Het liefst tijdens de maaltijd met iets vets, dan wordt het beter opgenomen.’’

Lees ook
Dit gebeurt er in je lichaam tijdens de verschillende fases van de overgang

Bron| AD
Beeld| iStock

Ook interessant