Vijf tips om de dag door te komen na een slapeloze plaknacht

plaknacht-moe.jpg

Heerlijk, die zomer. De zon schijnt, het is lekker lang licht en iedereen lijkt een stralend humeur te hebben. Hoewel? De hoge temperaturen bezorgen ons dit seizoen ook veel slapeloze nachten. Met alle ramen open komt ook alle herrie van de straat onze slaapkamer binnen. En dan hebben we het nog niet eens over de muggen en het eindeloze gezweet dat ons wakker houdt.

Plaknachten behoren tot de grootste nadelen van het zomerseizoen. Slecht slapen door de hitte, helaas ontkom je er soms niet aan. En na een paar uur woelen gaat vaak toch weer de wekker. Hoe houd je het dan vol, een dag enigszins fris en fruitig werken? Een middagslaapje nemen wordt nu eenmaal lastig als je op kantoor zit. Met onderstaande tips zorg je ervoor dat je na een korte nacht tóch fit en productief bent.

1. De 30 seconden-regel

We geven het toe: dit trucje maakt je niet per se vrolijk.  Maar effectief is het wel. Wissel tijdens je douchebeurt de warme straal dertig seconden lang af met koud water. Na een halve minuut kun je de kraan weer op de normale stand zetten. Herhaal dit vervolgens twee keer en je zult zien dat je heel wakker de douche uit stapt.

2. Begin de dag fit

Ga ’s ochtends sporten. Het klinkt misschien niet als iets waar je zin in hebt in de vroege morgen. Zéker niet wanneer je moe bent. Maar wie ’s ochtends redelijk intensief beweegt, heeft daar de rest van de dag profijt van. Ga dus voordat je naar je werk gaat een stukje hardlopen of neem eens de fiets naar kantoor.

3. Ga naar buiten

Probeer na een slechte nacht extra veel naar buiten te gaan. Bijvoorbeeld door in de openlucht te gaan sporten of door een wandelingetje te maken tijdens de lunchpauze. Je lichaam heeft daglicht nodig om je bioritme te activeren. Daarnaast zorgt het natuurlijke licht ervoor dat je alerter wordt en beter kunt nadenken.

4. Minder cafeïne

We horen het je denken: minder cafeïne? Maar koffie houdt je toch juist wakker? Klopt. Alleen stopt dat effect na één à twee kopjes. Wanneer je meer koffie drinkt, word je daar niet per se alerter van. Wel krijg je enorme energiedips als de cafeïne is uitgewerkt. Een kopje koffie na het ontbijt mag dus best. Maar loop de rest van de dag niet te veel naar het koffiezetapparaat om met nog een bakkie troost de dag door te komen.

5. Schrijf alles op

Deze tip maakt misschien niet per se fitter, hij zorgt er wel voor dat je een stuk productiever bent. Wanneer je slecht slaapt, is je geheugen over het algemeen een zeef. Heb je belangrijke afspraken of krijg je een groot aantal taken toebedeeld van de chef of van een collega? Schrijf alles op! Zorg dat je moeilijke zaken eerst wegwerkt en aan het eind van de dag de meest makkelijke dingen op de planning hebt staan.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron| Women’s Health
Beeld| iStock

Ook interessant