Home

Zóveel calorieën zitten er in een stukje sushi (en zo houd je het gezond)

sushi.jpg

Over de vraag of sushi gezond is, zijn de meningen verdeeld. Je zou denken: vis is gezond, zeewier is gezond, komkommer is gezond, dus sushi is gezond. Toch blijkt sushi niet zo gezond te zijn, maar door slimme keuzes te maken kun je calorieën besparen.

Het aantal calorieën kan namelijk erg oplopen als je sushi eet, maar met déze tips houd je het gezond.

Calorieën

Katherine Zeratsky, diëtiste en professor voedingsleer verbonden aan de wereldwijd bekende Mayo Clinic, nam sushi onder de loep. Hoewel een maaltijd vol sushi bestaat uit allemaal verse en gezonde ingrediënten, is het niet altijd gezond. Ze vertelt aan Goedegevoel.be dat zo’n klein sushirolletje vaak klein en onschuldig lijkt, maar al gauw 500 calorieën per vier stukjes telt. Je bent makkelijk geneigd om het dubbele te eten én ze herhaaldelijk in de sojasaus te dopen. Op deze manier telt het aantal calorieën snel op. De grootste boosdoener is de rijst die het rolletje samenhoudt. Deze bevat meer calorieën dan gewone witte rijst. Het is de sushiazijn die zorgt voor de calorie-verhoging, dit is namelijk een mix van azijn en suiker.

Met déze tips houd je het gezond

1. Kies bewust uit verschillende soorten

De ingrediënten zijn de bepalende factor. Vis bevat weinig calorieën, veel proteïnen en zit vol met voedingsstoffen. Met sushi gevuld met avocado, komkommer of andere groenten zit je goed. Probeer sushi met sausjes te vermijden, evenals crunchy soorten of tempura. Deze bevatten meer calorieën.

2. Laat de sojasaus eens staan

Een eetlepel zoutarme sojasaus bevat alsnog heel veel zout en levert ook extra calorieën. Reden genoeg om wat minder te dippen. De gember die je standaard bij sushi krijgt, blijkt dan wel weer heel gezond. Deze kun je dus ook als smaakmaker gebruiken.

3. Kies bijgerechten

Natuurlijk kan af en toe sushi op het menu zeker geen kwaad. Maar kijk eens verder dan de futo maki of california roll. Sashimi is dungesneden vis en kan een fijne afwisseling vormen op de rolletjes met rijst. Ook staan er vaak gezonde gerechten als zeewier, edamameboontjes of misosoep op het menu. Zo krijg je meer proteïnen en vezels, maar minder calorieën binnen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Goedgevoel.be
Beeld | iStock

Margriet extra 4

Heb jij Margriet Extra: Energiek & In balans al in huis? Een inspirerende special met veel handige tips die juist nú zo goed van pas komen. Over vol energie de zomer in te gaan, rust vinden in rituelen, wandelen en yoga en nog véél meer. Haal deze editie nu in de winkel óf bestel ‘m hier veilig online (zonder extra verzendkosten).

Ook interessant