Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Home

8 praktische tips voor een strakke huid na het afvallen

yuurrwm6qnlu_selected_wide_1200.jpg

Mensen die veel zijn afgevallen, hebben vaak last van overtollig huid. Ze zijn gezonder gaan eten, meer gaan bewegen en willen dan ook graag een strakke huid. Wat kun je er tegen doen als je toch een slappe huid hebt gekregen?

Health coach Chantal Soeters deelt op Women’s Health haar tips om een strakke huid te krijgen na het afvallen.

Strakke huid

Doordat je huid elastisch is, rekt het uit als je aankomt en krimpt het in als je afvalt. Echter gaat dit niet meer zo gemakkelijk als je ouder wordt of in een korte tijd behoorlijk wat kilo’s kwijtraakt. Je huid heeft namelijk de tijd nodig om zich aan te passen aan je nieuwe lichaam. Gelukkig zijn er een paar dingen die je kunt doen én een paar dingen die je kunt laten tijdens het proces van afvallen.

1. Bescherm je huid tegen de zon

De zon is heerlijk, maar te veel in de zon zitten kan de elastinevezels in je huid beschadigen waardoor deze sneller veroudert. Zoek daarom vaker de schaduw op, draag een hoed en gebruik een goede zonnebrand. Is het zo warm dat je het liefst een verfrissende duik wilt nemen? Neem liever een duik in de zee of een meer, want chloor kan je huid irriteren en uitdrogen. Ga je toch naar het zwembad, spoel je huid voor én na het zwemmen goed af met schoon water.

2. Huidverzorging

Huidverzorgingsproducten gemaakt van Aloë Vera, kokos en amandel zijn producten die je huid voeden en elastisch houden. Het is belangrijk om geen producten te gebruiken die je huid kunnen irriteren of uitdrogen.

3. Masseren

Het nemen van een massage zorgt voor een betere doorbloeding wat de stevigheid van de huid bevordert. Je huid wordt daardoor dus ook strakker.

Lees ook
Dít is waarom je niet op een specifieke plek op je lichaam kunt afvallen

4. Scrubben

Zeezout is perfect om een snelle scrub te maken voor je huid. Dit exfolieert en herstelt de hydratatie van je huid. Mix een theelepel zeezout met een theelepel olijfolie en masseer dit vervolgens voorzichtig over je huid heen. Je kunt eventueel ook fijn zout gebruiken als je geen zeezout in huis hebt. Was je huid daarna goed schoon. Scrub minimaal één keer per week zodat de doorbloeding in de huid wordt bevorderd en vervolgens fris en strak wordt.

5. Water drinken

Er is voldoende vocht nodig om de huid soepel te houden. Zorg er daarom voor dat je voldoende water drinkt. Om je water wat op te fleuren kun je er citroen, sinaasappel of munt indoen.

6. Sporten

Door intensief te sporten wordt de afvoer van afvalstoffen gestimuleerd waardoor je huid wordt voorzien van zuurstof. Daarnaast worden je spieren sterker wat weer een goede uitwerking heeft op de stevigheid van je huid. Naast intensief sporten is yoga ook een goede manier om je huid strak en stevig te houden. Je bouwt spieren op en doordat je werkt aan je algehele conditie blijf je soepel en lenig.

7. Proteïnerijk voedsel

Proteïnerijk voedsel helpt bij de opbouw van spieren en bevatten daarnaast voedingsstoffen om je huid soepel en elastisch te houden. Je vindt proteïnen in (mager) vlees, zuivel, vis, eieren en noten.

8. Geduld

Uiteindelijk heeft je huid tijd nodig om zich aan te passen aan je nieuwe lichaam. Het is afhankelijk van hoeveel je bent afgevallen hoe lang het duurt voordat de huid is hersteld. Dit kan wel tot een half jaar duren. En voor al het bovenstaande geldt: je kunt hier het beste tijdens het afvallen al mee beginnen.

Bron | Women’s Health
Beeld | Getty Images

Margriet Extra 5 zomer vakantie

In de zomer wil je maar één ding: achterover leunen met een koud drankje en een tijdschrift, een mooi verhaal of een leuke puzzel. In de nieuwe Margriet extra: Vakantie! vind je het allemaal in één grote zomerspecial (alleen het drankje moet je zelf even regelen). Bestel Margriet extra: Vakantie! nu online of haal ‘m in de winkel.

Ook interessant