Slaap je zelfs met een hittegolf nog onder een deken? Dat komt hierdoor

slaap-je-zelfs-met-een-hittegolf-nog-onder-een-deken-dat-komt-hierdoor.jpg

Het is drie uur ’s nachts en je ligt te zweten onder je deken. Diep vanbinnen weet je wel dat je een stuk lekkerder zou slapen als je dat ding aan de kant gooit, maar toch kun je je er om een of andere reden niet toe zetten.

Waarom willen we altijd – zelfs tijdens een hittegolf – onder die deken blijven liggen?

Slapen onder deken

Ons biologische ritme staat verbonden met temperatuur. Onze lichaamstemperatuur daalt aanzienlijk vlak voordat we in slaap vallen. Gedurende de nacht wordt deze steeds lager. Je lichaam bespaart op deze manier energie die dan voor andere dingen gebruikt kan worden. Gedurende de winter zorgen dekens en lakens ervoor dat je lichaamstemperatuur niet té laag wordt, want dan word je wakker.

Signaal aan de hersenen

Maar in de zomer werkt dit niet. Dekens zijn dan een soort muur die alle hitte van je lichaam binnenhoudt, waardoor je al warme lichaam nog meer moeite heeft om af te koelen. De daling in temperatuur voor het slapengaan is normaal een signaal aan je hersenen dat het tijd is om te slapen. Blijft je lichaam warm, dan zien je hersenen dat als een teken dat je actief bent. Zelfs als het je wel lukt om in slaap te vallen, is de kans groot dat je na een tijdje weer wakker wordt omdat je lichaam te hard moet werken om je lichaam koel te houden.

Slaaproutine

Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan, zonder deken slapen. Niet alleen de temperatuurdaling is een signaal voor de hersenen dat je gaat slapen, de dekens zijn dat ook. Het is een onderdeel van je slaaproutine. Wanneer hier een deel van mist, dan voelen je hersenen dat ook en zal je minder makkelijk in slaap vallen.

Lees ook:
Zó zorg je ervoor dat je minder zweet met dit warme weer

Kalmerend

Daarnaast werkt het slapen met dekens ook kalmerend. Tijdens de REM-slaap daalt je serotineniveau. Serotine is het ‘geluksstofje’ dat je kalm en gelukkig laat voelen. Dekens helpen echter je serotinelevel op niveau te houden. Het vermoeden is dat het gewicht van de deken die op je lichaam drukt een soort stimulatie voor het lichaam vormt die de aanmaak van serotine stimuleert.

Met of zonder?

Wat is dan de beste optie, met of zonder deken slapen? Slaapexpert Chelsie Rohrscheib zegt tegen HuffPost dat het best mogelijk is om met een deken te slapen, maar dat je een paar kleine aanpassingen kunt doen om toch goed in slaap te vallen:

– Neem een hete douche

Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar dit werkt toch echt het beste om goed in slaap te vallen. Na een hete douche koelt je lichaam weer heel snel af, wat je lichaam ziet als het signaal om in slaap te vallen.

– Steeds dunner

Wanneer je het te heftig vindt om in één keer van je dikke deken naar een dun lakentje te gaan, kun je het ook geleidelijk aanpakken en een ‘tussendeken’ nemen. Zo kunnen je hersenen wennen aan het nieuwe gewicht en is je routine minder ontregeld.

– Vermijd de pyjama

Met een deken slapen kan misschien nog, maar met een deken én pyjama is voor je lichaam echt iets te veel. Slaap daarom in je ondergoed of gewoon naakt.

– Investeer in verkoelende opties

Een verkoelende deken of verkoelend kussen kunnen je lichaam helpen net die paar graden af te koelen die het nodig heeft om in slaap te vallen.

– Voeten buiten boord

Je voeten regelen voor een groot deel de temperatuur van de rest van je lichaam. Zijn deze koel, dan is de kans groot dat jij dat ook bent. Houd deze dus in ieder geval buiten de deken.

Bron | The Huffington Post
Beeld | iStock

Heb je alleen een dik winterdekbed? Tijd om een vierseizoenendekbed aan te schaffen voor de hete zomermaanden. Zoals deze luxe versie van het Van Der Valk hotel.

Bestellen kan hier

Ook interessant