Met deze simpele oefening val je binnen 60 seconden in slaap

mature-woman-in-bed-sleeping-peacefully.jpg

Hoe langer of vaker je wakker ligt, hoe frustrerender het meestal wordt. Op zo’n moment gaan gedachten dwalen en komen de muren van de slaapkamer op je af. Wat zou het toch fijn zijn als er een simpel trucje bestond om heel snel (weer) in slaap te vallen. Wacht even. Dat trucje bestaat! Deze professor weet hoe je binnen een minuut in slaap kunt vallen.

Slapen door te ademen

Als je alles – warme melk, heet bad of schaapjes tellen – al hebt geprobeerd, is er nog maar één ding dat je kunt doen: deze slaapverwekkende oefening. Andrew Weil, afgestudeerd dokter aan Harvard Universiteit, ontwikkelde de ‘4-7-8-ademtechniek’, op basis van pranayama, een Indiase leer die ademhalen reguleert. Volgends de dokter zou de oefening zo goed werken, omdat op die manier je longen zich beter vullen met lucht. De extra zuurstof zou een ontspannend effect hebben op het zenuwstelsel. Daarom noemt hij de oefening zelfs een natuurlijk kalmeringsmiddel voor het zenuwstelsel. De oefening zou ervoor zorgen dat weerstand verdwijnt. Het laat de spanning wegvloeien en helpt lichaam en geest te ontspannen.

Zo werkt het: adem in en uit en maak daar een duidelijk hoorbaar ‘whoosh’-achtig geluid bij. Druk dan zachtjes het puntje van je tong tegen het tandvlees, iets boven je boventanden aan de binnenkant van je kaak. Adem dan vier seconden in, houd dit zeven seconden vast en adem in acht seconden, met geluid, weer uit. De oefening herhaal je vier keer.

De professor laat het nog even zien:

Bron: sanderscoaching.nl, nsmbl.nl en Gezondheidsnet, Dailymail
Beeld: iStock

Lees ook

Bekijk ook:

Artikelen van Margriet ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant