Seks na de overgang minder fijn? Onzin!

seks.jpg

Seks minder fijn na de overgang? Dat hoeft helemaal niet. Ook na de overgang kun je net zo opgewonden raken als daarvoor. Het geheim zit ‘m in een afwisselend seksleven, aldus seksuoloog Henriëtte Schoones.

Na de overgang maakt het vrouwenlichaam minder oestrogeen aan, waardoor je meer last kunt krijgen van vaginale droogheid. Toch blijkt dat vrouwen na de overgang net zo opgewonden en vochtig kunnen raken als daarvoor. Het geheim schuilt in een afwisselend en fijn seksleven, aldus seksuoloog Henriëtte Schoones. “Wie dat heeft, zal niet zo snel last krijgen van vaginale ongemakken.” Hoe vaker je bovendien leuke seks hebt, hoe beter je vagina doorbloed blijft.” “When you don’t use it, you loose it”, aldus Schoone.

Glijmiddel

En waarom zou je daarbij niet wat glijmiddel gebruiken als dat prettiger voelt? Lisette Thooft (61), schrijfster van De beste tijd van je leven, vertelde eerder aan Margriet: “Vroeger dacht ik dat als je man maar goed genoeg vrijt, dat je geen glijmiddel nodig hebt. Dat ís ook zo, maar sinds ik met mijn man een seksuoloog bezocht die een vurig pleidooi hield over hulpmiddelen, vind ik het geen probleem meer om een beetje olie te gebruiken.” Lees hier het hele interview >

Bekkenbodemoefeningen

Ook bekkenbodemoefeningen houden de vagina in vorm. Je kunt er zelfs intensere orgasmes van krijgen. Bovendien helpt een sterke bekkenbodem ongewenst urineverlies tijdens bijvoorbeeld niezen of lachen te voorkomen, iets wat op latere leeftijd vaker kan gebeuren. Een van de oefeningen bestaat eruit je bekkenbodemspieren aan te spannen en daarna te ontspannen. Het zijn dezelfde spieren die je gebruikt om je plas op te houden, al kun je de oefeningen beter niet op de wc doen, want dat kan urineweginfecties veroorzaken. Span tijdens de oefening ook niet je bilspieren aan, want dat werkt averechts. Gevonden? Houd ze tien tellen vast en ontspan weer tien tellen. Herhaal dit elke dag tien keer.

 

Ook interessant