Altijd misselijk onderweg? 6 tips om reisziekte te voorkomen

altijd-misselijk-onderweg-6-tips-om-reisziekte-te-voorkomen.png

Maar liefst drie kwart van alle vakantiegangers in Nederland heeft wel eens last gehad van reisziekte. Onder reisziektes vallen zowel lucht-, wagen- en zeeziekte. Reisziekte ontstaat doordat je ogen iets anders registreren dan je evenwichtsorgaan doorgeeft aan je hersenen. Er ontstaat dan een soort kortsluiting, waardoor je je heel misselijk kunt voelen.

Reisziekte komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Naarmate je ouder wordt, nemen de effecten van reisziekte vaak af. Kinderen tussen de twee en tien jaar hebben het vaakst last van reisziekte, omdat hun evenwichtsorgaan nog niet goed ontwikkeld is. Gelukkig is er iets aan te doen.

1. Maak het verschil klein

Het belangrijkst is, om het verschil tussen je zicht en wat je lichaam voelt, zo klein mogelijk te maken. Wanneer je een boek leest in de auto, doe je bijvoorbeeld het tegenovergestelde. Je lichaam voelt de schommelende beweging, maar je ogen zien de strakke lijnen op de bladzijden niet meebewegen. Het gevolg is dat je misselijk wordt. Zorg er dus voor dat je ogen zoveel mogelijk zien van de beweging die je lichaam maakt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op zee naar de horizon te staren of door, in de auto, zelf te gaan rijden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

2. Eet regelmatig (maar niet teveel)

Wanneer je veel last hebt van reisziekte, doe je er verstandig aan om, voor je vertrekt, iets lichts te eten. Een bakje yoghurt of een simpele boterham kan het verschil maken. Let er wel op dat je niet te veel suikerrijke of vette dingen eet. Dit kan de misselijkheid juist verergeren. Hetzelfde geldt voor koffie en alcohol. Het beste is om gedurende de rit regelmatig iets kleins te eten en af en toe een slokje water te drinken.

3. Frisse lucht tegen misselijkheid

Wanneer je last hebt van luchtziekte, kun je deze tip vergeten. Maar in alle anderen gevallen, wanneer je misselijk bent, kun je het beste proberen zo veel mogelijk wind te vangen. Zet een raam open in de auto of ga aan boord van een boot lekker op het dek zitten.

4. Ga uitgerust op reis

Zorg dat je zo uitgerust mogelijk bent voordat je op reis gaat. Vermoeidheid zorgt er namelijk voor dat je gevoeliger bent voor de symptomen van reisziekte. Zoek afleiding in de vorm van ademhalingsoefeningen of ga het gesprek aan met een reisgenoot.

5. Ga slapen tijdens de reis

Heb je slecht geslapen voor je aan de reis begon? Probeer dan zo snel mogelijk -tijdens je boot-, auto of vliegreis- je ogen te sluiten. Hoe langer je tijdens de reis slaapt, hoe minder je last krijgt van misselijkheid.

6. Watje in je oor

Een veel gebruikte tip om reisziekte te voorkomen, is door een watje in één oor te stoppen. Wanneer je rechtshandig bent, zou je het watje in je linkeroor moeten stoppen ben je linkshandig, stop hem dan in je rechteroor.

Lees ook
Deze app zou je weleens van je vliegangst af kunnen helpen

Bron| Reisroutes, We are Travellers
Beeld| iStock

Ook interessant