Overmatig eten tijdens kerst? Geef de schuld maar aan je hersenen

overmatig-eten-tijdens-kerst-geef-de-schuld-maar-aan-je-hersenen.jpg

Een lekker ontbijtje met je gezin, brunchen met de schoonfamilie, een feestelijk kerstdiner bij je ouders en dan ook nog een borrel met vrienden. De kerstdagen staan garant voor een overdaad aan eten en overmatig eten. Letterlijk, want vaak eten we gewoon door, ook als we geen honger hebben.

Maar hoe komt dat eigenlijk dat we zoveel eten? Ligt het aan onze maag, onze hersenen of puur het feit dat er zo lekker wordt gekookt?

Overmatig eten

Je zou misschien denken dat je stopt met eten als je maag tot de nok toe gevuld is. Maar toch weten we zelfs in die gevallen nog plaats te maken voor een heerlijk dessert of feestelijke cocktail. Dit komt omdat de regulatie van hoeveel wij eten, niet wordt beheert door onze maag, maar door onze hersenen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Verzadiging komt vaak te laat

Verschillende hormonen in ons lichaam geven namelijk een verzadigingsprikkel af aan de hypothalamus. Dit is een deel van de hersenen dat ongeveer ter hoogte zit van onze neus. Via je spijsvertering komt er tijdens het eten voeding in je dunne darm terecht. Op het moment dat je eet stuurt je dunne darm daarom hormonen naar je hersenen die aangeven dat je verzadigd bent. Toch zitten we niet na iedere hap vol. Dit komt omdat dit seintje vaak pas laat in onze hersenen aankomt. Gemiddeld duurt het zo’n twintig minuten of soms nog langer. Door die vertraging, en het feit dat we ondertussen gewoon door blijven kauwen, eten we vaak meer dan we nodig hebben.

Altijd ruimte voor een toetje?

Maar hoe kan het dan dat je na een avond eindeloos tafelen met een zeven-gangen-diner nog steeds ruimte hebt voor een toetje? Dat komt omdat ook andere hormonen, die verantwoordelijk zijn voor het beloningsgevoel in onze hersenen, een rol spelen. Zit je propvol, maar staat er toch nog een verrukkelijk uitziende chocoladetaart voor je neus, dan zorgen deze stofjes ervoor dat je waarschijnlijk alsnog voor de bijl gaat. Er bestaat dus letterlijk zoiets als een ‘toetjes-effect’.

Tip voor de feestdagen: langzamer eten

Wil je voorkomen dat je je tijdens de feestdagen al te veel te buiten gaat aan al het lekkers? Dan kun je het verzadigingsgevoel in je hersenen beïnvloeden door rustiger te eten. Bijvoorbeeld door langzaam te eten en lang te kauwen. Ook kan het helpen door kleiner bestek te gebruiken. Hierdoor worden je hapjes automatisch kleiner en eet je dus langzamer.

Lees ook

“Overgewicht wordt voor een groot deel bepaald door onze hersenen”

Bron| LUMC
Beeld| iStock

Ook interessant