Dit is waarom de overgang te hoge cholesterolwaardes kan veroorzaken

dit-is-waarom-de-overgang-te-hoge-cholesterolwaardes-kan-veroorzaken.jpg

Opvliegers, stemmingswisselingen en vaginale droogheid. Allemaal typische kenmerken van de overgang. Maar wist je dat de menopauze ook een behoorlijke invloed kan hebben op je cholesterolwaardes?

Cholesterol is een onmisbare stof voor het lichaam: het wordt gebruikt als bouwstof voor lichaamscellen en hormonen. Cholesterol komt voor in twee soorten, een ‘goede’ variant en de ‘slechte’ variant. Deze laatste heet LDL. Wanneer je LDL-waarden te hoog zijn, kunnen je bloedvaten dichtslibben, waardoor je een groot risico loopt op hart- en vaatziektes.

Cholesterol in de overgang

Een hoog cholesterol wordt meestal veroorzaakt door een slecht voedingspatroon met veel verzadigde vetten. Maar wat maar weinig vrouwen weten, is dat ook wisselingen in je hormoonbalans, zoals tijdens de overgang, een belangrijke rol kunnen spelen. De stijging van de LDL waarden wordt dan veroorzaakt door de daling van het oestrogeenniveau in het lichaam. Hierdoor ontstaat een verschuiving van het vetgehalte en de vetopslag in het lichaam. Een groot deel van ons lichaamsvet verschuift dan naar het bovenlichaam. Hier wordt het slechte (LDL) cholesterol niveau verhoogt en het goede (HDL) cholesterol verlaagt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief 

Geen klachten

Het gevaarlijke aan een hoog niveau aan LDL cholesterol in je bloed is dat je er niks van merkt. Het is daarom goed om je cholesterol tijdens de overgang regelmatig door je huisarts te laten controleren. Er is onder Nederlandse artsen nog weinig aandacht voor verhoogde cholesterolwaardes tijdens de overgang. Verhoogde LDL waarden worden voornamelijk gezien als een gezondheidsprobleem bij mannen.

Aanpassingen voedingspatroon

Is je cholesterol aan de hoge kant? Dan kun je hier medicijnen voor krijgen. Ook kan het helpen om je voedingspatroon aan te passen. Eet je bijvoorbeeld wel genoeg vezels? Deze zijn niet alleen goed voor je darmen, ze helpen ook om het schadelijke cholesterol uit voeding te absorberen en vervolgens via je stoelgang af te voeren. Daarnaast is het belangrijk om voldoende gezonde vetten te eten. Denk bijvoorbeeld aan vette vis, noten en avocado’s. Ook deze kunnen je LDL-niveau namelijk flink omlaag brengen.

Lees ook
Onderzoekers ontdekken mogelijk verband tussen cholesterol en alzheimer

Bron| Gezondheidsnet, Vrouw en Overgang
Beeld| iStock

Ook interessant