Kans op griep verkleinen? Maak je huis gezonder!

Deel dit artikel:

Om de kans op de griep te verkleinen, is het natuurlijk belangrijk dat je gezond eet en extra veel vitaminen binnenkrijgt. Maar wist je dat je ook een aantal aanpassingen in je huis kunt doen?

Net als je lichaam kun je namelijk ook je huis ‘gezonder’ maken. De site NU.nl geeft zes belangrijke tips:

1. Vermijd rook en vuur

Volgens Rob van Strien van GGD Amsterdam is het belangrijk om zo min mogelijk rook en vuur in huis te laten. Dit betekent niet alleen dat je niet binnen rookt, maar ook dat je zo min mogelijk kaarsen en wierook brandt én minder op gas kookt.

“Bij koken op gas komt meestal weinig rook vrij, maar wel stikstofdioxide,” vertelt Van Strien. “Dat zit ook in uitlaatgassen. Bij koken kan het percentage stikstofdioxide in de lucht van je huis hoger worden dan dat op straat. Elektrisch koken is beter voor het milieu en je gezondheid.” Mocht je geen elektrische kookplaat hebben, dan is het verstandig om een raam in de keuken open te zetten en de afzuigkap aan.

2. Ramen open

Dat frisse lucht belangrijk is voor je gezondheid, weten we natuurlijk allemaal. Maar volgens Milieu Centraal moet je eigenlijk zorgen voor een voortdurende luchtverversing, 24 uur lang én in alle jaargetijden. Het is dan ook niet voldoende om een paar keer per dag de ramen open te zetten. Zorg er daarom voor dat je eigenlijk altijd een raam hebt open staan en dat je ventilatieroosters altijd openstaan.

3. Stofvrij huis

Een stofvrij huis oogt niet alleen netter, het is ook nog eens beter voor je gezondheid. Vooral als je last hebt van astma of allergieen. Zorg er daarom voor dat je regelmatig je beddengoed vervangt je huis stofzuigt. Volgens het Longfonds kun je het beste je huis zo inrichten, dat het makkelijk schoon te houden is. Vermijd bijvoorbeeld open kasten, want die zijn gevoeliger voor stof. Zorg er daarnaast voor dat je regelmatig een doekje haalt over je planten en radiatoren.

4. Vermijd agressieve schoonmaakproducten

“Je kunt behoorlijke luchtwegklachten krijgen van agressieve schoonmaakmiddelen zoals chloor,” vertelt Van Strien. “Maak liever ouderwets schoon met water en zeep.” Ook bij het klussen is het volgens hem verstandig om aandacht te besteden aan de producten die je kiest. “Gebruik bijvoorbeeld geen verf met oplosmiddelen en vermijd spuitbussen.”

5. Minder fel licht

Voor je gezondheid is het belangrijk dat je voldoende nachtrust pakt. Mocht je regelmatig ’s avonds wakker liggen, dan loont het om je verlichting eens onder de loep te nemen. Te fel licht verstoort namelijk je dagritme en zorgt ervoor dat je minder snel in slaap valt én slechter slaapt. Het kan dan ook helpen om een dimmer voor je lampen te installeren, zodat je aan het einde van de middag je lichten wat minder fel kunt zetten.

6. Let op de temperatuur

Ook een lagere temperatuur kan wonderen doen voor je nachtrust. Hoe kouder het is, hoe beter je lichaam in slaapmodus kan gaan. Ga je slapen of ben je niet thuis? Zet de verwarming dan op vijftien graden. Dit is ook nog eens goed voor de luchtvochtigheid. Als het binnen te koud is, verdwijnt vocht niet goed uit je huis. Bovendien kan een lagere temperatuur ook helpen bij een te droge lucht in huis.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NU.nl
Foto | iStock