Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Home

Dit zijn de vele gezondheidsvoordelen van rode biet

rode-biet.jpg

Het is bijna herfst, en dus is het tijd voor gerechten met herfstgroenten. De pompoen is wellicht de bekendste, maar ook aanverwanten pastinaak en rode biet horen in dit rijtje thuis. Die laatste oogt niet alleen vrolijk in allerlei gerechten, maar is ook nog eens reuze gezond. Benieuwd hoe gezond de rode biet nou écht is? We zetten alle gezondheidsvoordelen ervan voor je op een rij.

Want ja, dat zíj́n er nogal wat.

Ontstekingsremmende functie

De rode biet is maar klein, maar heeft een zeer krachtige, ontstekingsremmende werking. Dat komt omdat ‘ie het stofje betalaïnen bevat. Deze stof geeft ze hun mooie, dieprode kleur, maar zorgt er ook voor dat ze erg gezond zijn. Het stofje heeft namelijk een ontstekingsremmende functie. Ook zou diezelfde stof volgens meerdere onderzoeken kunnen bijdragen aan het verminderen van de pijn veroorzaakt door artrose.

Sterker immuunsysteem

Ook zitten er van nature veel antioxidanten in deze herfstgroente. Deze stof beschermt het lichaam tegen vrije radicalen van buitenaf. Hierdoor ben je beter beschermd tegen virussen, wordt je weerstand sterker én de antioxidanten zouden zelfs de kans op het krijgen van kanker kunnen verminderen.

Lees ook:
Verkouden? Waarom je beter rode bieten in plaats van neusspray kunt inzetten

Lagere bloeddruk

Het eten van rode bieten en het drinken van rode bietensap in het speciaal, zou kunnen zorgen voor een lagere bloeddruk. Dat komt omdat er nitraten in rode biet zitten. Deze zorgen ervoor dat het stikstofmonoxidegehalte van het bloed stijgt. Hierdoor gaan de bloedvaten meer openstaan, waardoor de bloedsomloop weer sneller gaat. De bietjes zouden ook beschermen tegen hart- en vaatziekten én een cholesterolverlagende werking hebben.

Betere sportprestaties

Ben je veel aan het sporten, of wil je juist meer gaan sporten? Dan is het toevoegen van rode bietjes aan je eetpatroon een goed idee. Dat komt omdat de eerder genoemde nitraten de energieproductie in je cellen verbeteren. Hierdoor zou je uithoudingsvermogen beter worden, wat een zeer positief effect op je sportprestaties kan hebben.

Bron | HLN, mijngezondheidsgids

Beeld | Getty

Ook interessant