Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Home

Wist jij dat je óók je gezicht kunt trainen?

smiling-mature-woman-at-beach.jpg

Een dagelijks portie gezichtsyoga houdt je gezicht in topvorm en zorgt ervoor dat je huid er wakker en stralend uitziet. Je kunt meteen aan de slag met deze zeven oefeningen.

Natuurlijke facelift

In ons gezicht bevinden zich maar liefst zestig verschillende spieren, die dunner worden naarmate je ouder wordt. Het aantal spiervezels neemt af en de spierkracht daalt. Ook neemt de productie van collageen af, het belangrijkste bindweefsel van de huid. Zo tussen je dertigste en veertigste ontstaan er onregelmatigheden en de eerste rimpels verschijnen. Met behulp van hydraterende crèmes, gezond eten en het vermijden van extreem zonlicht kun je ervoor zorgen dat je huid zo mooi mogelijk blijft. Maar ook helpt het om dagelijks je gezicht te trainen, met gezichtsyoga wel te verstaan. Daarmee train je je gezichtsspieren en stimuleer je de bloedtoevoer. Met elke oefening train je een specifiek deel van je gezicht. Maak je klaar voor de ‘gekke bekken’-galerij!

  1. Acupressuur voor het voorhoofd

    Kalmeert en voorkomt spanning (en rimpels) in het voorhoofd.
    1. Maak twee vuisten en plaats de knokkels van je middel- en wijsvingers in het midden van je voorhoofd.
    2. Druk ze tegen je voorhoofd en rol je vuisten naar buiten toe, richting je slapen. En beweeg ze daarna met dezelfde druk terug naar het midden, naar elkaar toe.
    3. Herhaal vier keer.

  2. Weg wallen

    Verstevigt de oogzakken en voorkomt walvorming.
    1. Vorm een O met je lippen.
    2. Kijk omhoog, maar doe dit zonder je voorhoofd of wenkbrauwen te bewegen. Houd
    vijf seconden vast.
    3. Sluit en ontspan de ogen drie seconden.
    4. Doe deze oefening vijf keer, waarbij je steeds aan- en ontspant.

  3. Smakelijk gezicht

    Het lift de mondhoeken en geeft je een jongere blik.
    1. Glimlach je tanden bloot, zorg ervoor dat je beide mondhoeken even hoog zijn.
    2. Steek je tong uit en probeer je neus te raken. Houd drie seconden vast.
    3. Houd je tong naar buiten en omhooggestoken en beweeg hem langzaam naar de rechtermondhoek. Houd drie seconden vast, om daarna je tong naar de linker mondhoek te bewegen. Houd weer drie seconden vast.
    4. Herhaal dit drie keer en zorg ervoor dat je je glimlach vasthoudt gedurende de gehele oefening.

  4. Zwanenhals

    Versterkt de nek- en kaaklijn en voorkomt daarmee een dubbele kin en een slappe nek.
    1. Draai je hoofd naar rechts en iets omhoog. Duw je getuite lippen zo hard als je kunt richting rechtermondhoek. Als het goed is, voel je nu ook je nek straktrekken.
    2. Houd vijf seconden vast en doe nog eens.
    3. Herhaal de oefening twee keer, maar nu beweeg je je hoofd en lippen naar links.

  5. Indiaantje

    Versterkt het gebied rondom de mond.
    1. Breng je kin iets omhoog en tuit goed de lippen.
    2. Zorg dat je voorhoofd ontspannen is
    3. Blaas drie keer uit en houd je lippen getuit.
    4. Door nu te gaan glimlachen, strek je de spieren rondom de mond.
    5. Herhaal stap 1
    6. Plaats dan je wijsvinger, middelvinger én ringvinger tegen de getuite mond en oefen druk
    uit. Zorg ervoor dat je ook met de lippen druk zet.
    7. Blaas drie keer je adem uit, terwijl je druk blijft uitoefenen met de vingers.
    8. Doe deze oefeningen in totaal vijf keer.
    9. Eindig met een glimlach.

  6. De verrekijker

    Voorkomt onnodig gebruik van het voorhoofd en dus ook rimpelvorming.
    1. Vorm met duim en wijsvinger van beide handen een letter C.
    2. Plaats de wijsvingers net boven de wenkbrauwen en de duimen naast je neus, op
    de jukbeenderen (alsof je een verrekijker vasthoudt).
    3. Druk alle vier vingers dieper in het gezicht en spreid ze iets uit, waardoor je het gebied
    rondom de ogen strakker trekt.
    4. Open je ogen zo wijd als je kunt, maar zonder je voorhoofd en wenkbrauwen mee te laten bewegen. Houd vijf seconden vast.
    5. Knipper vijf keer met je ogen voordat je ze sluit en alles ontspant.
    6. Doe deze oefening drie keer.

  7. Roer-mond

    Versterkt het gebied rondom de mond en voorkomt groefvorming boven je bovenlip.
    1. Duw je tong zo hard je kunt tegen de binnenkant van de rechtermondhoek, houd je lippen gesloten.
    2. Beweeg je tong langzaam, in ongeveer vijf seconden, met de klok mee door de mond.
    3. Doe deze oefening drie keer, herhaal daarna in tegengestelde richting.
    Het kan zijn dat je in het begin wat ongemak voelt onder je kin of achter je hoofd en/of in je nek. Blijf rustig doorademen tijdens de oefening en na een paar keer zal het ongemak afnemen en wordt het uitvoeren van de oefening makkelijker.

‘Spiegeltje, spiegeltje in mijn hand’

Benieuwd hoe je gezicht er in de toekomst uitziet? Houd een handspiegel parallel aan de vloer. Adem door je neus en beweeg je gezicht richting spiegel. En, wat zie je?
Ook via je smartphone kun je zien hoe je er met wat (extra) rimpels uit gaat zien. Er bestaan meerdere apps, zoals FaceApp en Oldify, die je selfie omtoveren tot een bejaard exemplaar.

Wist je dat?

… je meer moeite hebt met het kwijtraken van dode huidcellen zodra je ouder wordt? Daardoor kan je huid er doffer en grauwer uit gaan zien.
… een vochtarme huid niet hetzelfde is als een droge huid? Ook een vette huid kan te weinig vocht bevatten.
… het gemiddelde oppervlakte van onze huid zo’n 1,7 m² is? Daarmee is het ons grootste orgaan.
… onze huid verschillende diktes heeft? De huid op onze voetzolen is met 1,5 mm het dikst, op onze oogleden is de dunste huid te vinden, deze is zo’n 0,05 millimeter dik.

Tekst | Laura Hoogeveen
Fotografie | Iris Planting

Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2019-33
Je kunt deze editie nabestellen via MAGAZINE.NL >

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant