4 tips om het stresshormoon cortisol in je lichaam te verlagen

4-tips-om-het-stresshormoon-cortisol-in-je-lichaam-te-verlagen.jpg

Ieder mens, zelfs de meest relaxte types, maakt het hormoon cortisol aan. Dit hormoon onderdrukt ontstekingen, reguleert de bloeddruk en speelt een belangrijke rol bij je slaap-waakritme. Toch kun je er maar beter niet te veel van hebben.

Stress maakt cortisol aan

Cortisol is namelijk ook een hormoon dat wordt aangemaakt wanneer je stress ervaart. Wanneer je langdurig te veel van dit hormoon aanmaakt kun je last krijgen van: gewichtstoename, negatieve gedachten, een verlaagd libido, vermoeidheid, minder spiermassa of geheugenverlies. Kortom een teveel aan cortisol is niet oké. Gelukkig kun je een aantal dingen doen om het niveau van dit hormoon in balans te houden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief  

Ga terug naar de oorzaak

De beste manier om de overvloedige aanmaak van dit hormoon te stoppen is door te ontstressen. Dus probeer te bedenken wat de oorzaak is dat je je zo gespannen voelt. Zet voor jezelf op een rijtje wat mogelijke oplossingen zijn en maak je zorgen bespreekbaar bij anderen. Kun je het probleem niet direct oplossen? Probeer dan tijdelijk te ontstressen door yoga-oefeningen te doen. Uit onderzoek blijkt dat ook het luisteren naar muziek een gunstig effect heeft op je cortisolwaardes.

Voldoende nachtrust

Een goede nachtrust is erg belangrijk voor een goede balans in je cortisolspiegel. Wanneer je slaapt verwerkt je lichaam namelijk alle stress van de dag. Volgens Shawn Talbott, biochemicus en schrijver van The Cortisol Connection daalt de hoeveelheid cortisol wanneer je acht uur slaapt t.o.v een korte nacht van zes uurtjes. Uit een studie van de Pennsylvania State University blijkt bovendien dat ook middagdutjes een gunstig effect hebben op je cortisolwaardes.

Gezond voedingspatroon

Een gezond voedingspatroon kan er ook aan bijdragen dat je cortisol niveau afneemt. Zo is bekend dat bepaalde vitamines, zoals vitamine C, vitamine B5, foliumzuur en omega 3 een gunstig effect hebben op de vermindering van cortisol. Het meest effectief is een gevarieerd koolhydraat-arm dieet dat bestaat uit de volgende voedingsmiddelen: zalm, tonijn, eieren, bessen, citrusvruchten, sinaasappels, donkere bladgroenten, knoflook, basilicum en zoethout. Alcohol of cafeïne kun je echter beter vermijden. Van cafeïne is zelfs bekend dat het de cortisolwaarde na een uur met 30 procent verhoogt.

Beweging helpt

Het zal je vast niet verbazen dat ook beweging helpt om je cortisolwaarde omlaag te brengen. Sporten werkt immers super goed tegen stress! Wil je echt effecten voelen door middel van beweging? Dan moet je wel flink aan de slag. Wanneer je drie tot vijf keer per week een flinke activiteit onderneemt, kun je de cortisolwaarde verlagen. Het zorgt er namelijk voor dat de ophoping van visceraal (buik)vet afneemt. Rond dit gebied is cortisol het meest actief, omdat hier de meeste cortisolreceptoren aanwezig zijn. Wanneer je regelmatig beweegt kun je de hoeveelheid vet hier echter verminderen, waardoor de cortisolwaarde uiteindelijk zal dalen. Tijdens het sporten maakt je lichaam bovendien de hormonen dopamine en endorfine aan waardoor je je snel gelukkig voelt.

Lees ook
Dít moet je weten over het (stress)hormoon cortisol

Bron| DokterDokter
Beeld| iStock

Ook interessant