12 onmisbare tips voor een goed geheugen

meisje-nadenken-boek.png

Waar waren die sleutels ook alweer gebleven? En hoe heet die ene buurvrouw toch? Goed nieuws: je kunt je geheugen trainen. Margriet verzamelde 12 tips en adviezen van experts en kennisinstituten die je dagelijks kunt toepassen.

1. Beheers je stress

Druk, druk, druk: we hebben steeds meer te doen en vooral het gevoel steeds meer te moeten. Dagelijkse stress kan er in de eerste plek voor zorgen dat je je minder goed kunt concentreren. Daarnaast kunnen gevoelens van angst, die vaak met stress gepaard gaan, leiden tot geheugenverlies. Stress kun je leren beheersen, bijvoorbeeld met behulp van ademhalingstechnieken of een yoga-oefening. Ook meditatie zorgt voor een jonger brein.

2. Word goede vrienden met Klaas Vaak

Een goede nachtrust is belangrijk voor het vastleggen van herinneringen en indrukken. Wie slecht slaapt, kan overdag last krijgen van vergeetachtigheid. Verbeter je slaap en de kwaliteit van je nachtrust met deze voetentruc of deze drie oefeningen.

3. Bewegen is beter voor je brein

Dat bewegen goed is voor ons lichaam, weten we allang. Maar wist je dat een stevige wandeling ook je geheugen en leervermogen stimuleert? En dat een kind dat regelmatig beweegt op latere leeftijd minder kans heeft om dement te worden? Neuropsycholoog Erik Scherder, kan het niet vaak genoeg herhalen: bewegen is cruciaal voor gezonde hersens.

4. Stop met roken en drink met mate

Het klinkt als een open deur, maar zowel tabak als alcohol kan zorgen voor een hoger risico op geheugenverlies en het ontwikkelen van dementie. Zo lopen rokers meer kans op aan leeftijd gerelateerd geheugenverlies dan niet-rokers. Mensen die meer dan twee pakjes per dag roken op middelbare leeftijd zouden twee keer zoveel kans hebben op het ontwikkelen van dementie op oudere leeftijd dan mensen die niet roken. Hetzelfde geldt voor het drinken van alcohol: wie (te) veel drinkt, verhoogt de kans op geheugenverlies en dementie. Alcoholisten ervaren bijvoorbeeld vaak problemen met het kortetermijngeheugen. Een extremer voorbeeld van de schade die alcohol kan toebrengen is het korsakovsyndroom, waarbij er sprake is van plotseling en soms onherstelbaar geheugenverlies.

5. Voed de hersenen

Er wordt vaak gezegd dat bepaalde voedingssupplementen je geheugen verbeteren. Maar: “Wie gewoon gezond eet en geen tekorten heeft, hoeft geen extra pillen of poeders te slikken om het geheugen te verbeteren,” zegt dr. Mieke Donk, werkzaam op de afdeling cognitieve psychologie aan de VU. “Er zijn weliswaar positieve effecten op het geheugen gevonden van omega-3 en ook van sommige vitamines,” vertelt ze, “maar die effecten zijn veelal klein.” Het best kun je een mediterraan dieet volgen. Maar wat moet er dan in elk geval in zitten? 6x voeding voor je geheugen.

6. Bescherm je hoofd en voorkom letsel

Een hoofdtrauma (schade aan je hoofd dat je bijvoorbeeld na een ongeluk oploopt) is een belangrijke veroorzaker van geheugenverlies en verhoogt de kans op het ontwikkelen van dementie. Ga je fietsen, skiën, mountainbiken, skeeleren? Draag een helm. En gebruik een gordel in de auto. Auto-ongelukken zijn verreweg de grootste veroorzakers voor hoofdletsel. Het dragen van een gordel voorkomt veel ellende.

7. Gebruik routines

Routines, dus elke dag zaken op dezelfde manier aanpakken, zorgt ervoor dat je zaken beter onthoudt. Dus: leg je telefoon telkens op dezelfde plek, hang je sleutels op een daarvoor bestemd haakje en geef je zonnebril een vast plekje in je tas.

8. Doe het met aandacht

Doe één ding tegelijk en vooral: concentreer je op wat je doet. Dat laatste zorgt ervoor dat de hersenen de kans krijgen om wat je doet, blijvend te onthouden.

9. Laat je niet afleiden

Stop met multitasken en vermijd situaties met veel lawaai en een omgeving die afleidt. Het schrappen van prikkels geeft meer ruimte voor je geheugen.

10. Nooit meer een naam vergeten

Heb je vaak moeite met het onthouden van namen? Gebruik dan  de kracht van herhaling, aldus expert Daphne Medik. “Als je kennismaakt met iemand, kun je op een natuurlijke manier diverse momenten van herhaling inbouwen. Doordat je de naam van de ander op verschillende manieren gebruikt, kun je die naam later veel makkelijker terughalen.” Deze en meer tips om namen te onthouden lees je in ‘5 succestips voor het onthouden van namen’.

11. Maak lijstjes

Lijstjes zijn ideaal als je dingen wilt onthouden. Zorg er daarom voor dat je altijd een notitieblokje in je tas hebt. Hierin kun je vooral dingen noteren die spontaan in je opkomen, maar niet zozeer heel belangrijk zijn. Zo houd je je geest vrij voor belangrijke(re) zaken. Ook zorgt het opschrijven vaak voor een leger hoofd. Hier lees je meer tips voor wie soms vergeetachtig is.

12. Doe aan hersensport

Na je twintigste begint de afbraak van hersencellen. Hierdoor verandert ook de manier waarop je nieuwe herinneringen opslaat. Om je geheugen fit te houden, is het goed om de hersens voldoende te activeren. Denk aan lezen en puzzelen, maar ook sociaal zijn en bewegen.

Beeld: iStock
Bron: Harvard Medical School, HLN.be

Lees ook:

Ze kochten een kitten… het werd de langste kat ter wereld!
Wauw! Kate Middleton gaat voor een korter kapsel
Máxima had een themafeestje en dít trok ze aan!
Naar deze kat móét je wel blijven kijken

Bekijk ook:

Deze koninginnen en prinsessen lieten aan zich sleutelen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

BewarenBewaren

 

 

 

Ook interessant