Te weinig slaap kan uiteindelijk chronische aandoeningen veroorzaken. Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Zóveel uur slaap heb je volgens onderzoekers minimaal nodig voor een goede gezondheid

Tijdens je slaap verwerk je de emoties van de dag en reinigen je hersenen zich. We weten allemaal dat een goede nachtrust belangrijk is voor je energieniveau en humeur. Om de kans op chronische gezondheidsproblemen zo klein mogelijk te houden, raden onderzoekers aan om een minimaal aantal slaapuren aan te houden.

In je slaap kun je herstellen van alle indrukken van de dag, uitrusten en je fysiek en mentaal opladen. En niet te vergeten: mooie avonturen beleven in dromenland, of - wanneer je iets minder geluk hebt - een nachtmerrie.

Hoeveel uur slaap heb je nodig voor een goede gezondheid?

Een minder goede gezondheid kan ervoor zorgen dat je slaap 's nachts wordt verstoord. Tegelijkertijd kan een slechte nachtrust je ook iets over je lichaam vertellen. Het kan bijvoorbeeld een waarschuwing zijn. Volgens onderzoekers zou je minstens vijf uur per nacht moeten slapen om als vijftigplusser de kans op meerdere chronische gezondheidsproblemen in te perken.

Het Britse medische tijdschrift PLOS Medicine volgde voor dit onderzoek de slaap en gezondheid van 8.000 Britse ambtenaren. De ambtenaren werden gevraagd hoeveel uur ze ongeveer slapen op een doordeweekse nacht. Sommige deelnemers droegen ook een horloge met een slaaptracker.

Ziekte en overlijden door te weinig slaap

Bij dit onderzoek werd gecontroleerd of ze chronische ziekten hadden, zoals diabetes, kanker of een aandoening aan het hart. Er werd gekeken of en hoe deze aandoeningen zich na verloop van tijd (binnen twintig jaar) ontwikkelden. Deelnemers van ongeveer vijftig jaar oud die maximaal vijf uur per nacht sliepen, hadden dertig procent meer risico op meerdere aandoeningen dan de deelnemers die zeven uur per nacht sliepen.

Uit het onderzoek bleek ook dat de vijftigplussers die vijf uur (of minder) sliepen, meer kans hadden om te overlijden binnen de onderzoeksperiode van twintig jaar. Dat had vaak te maken met een grotere kans op chronische aandoeningen.

Volgens onderzoekers van University College London en Paris Cité University wordt aangeraden om elke nacht zeven tot acht uur te slapen.

Slaaptips van de onderzoekers

Vind je het moeilijk om elke nacht voldoende slaap te krijgen? De onderzoekers geven nog een aantal slaaptips:

  • Zorg dat je overdag actief bezig bent, zodat je 's avonds moe bent. Word minder actief als het bijna bedtijd is.
  • Doe overdag geen dutjes (of probeer dit te vermijden)
  • Drink weinig tot geen koffie en alcohol vlak voordat je wilt gaan slapen
  • Zorg voor dikke of goed verduisterende gordijnen en een prettige kamertemperatuur
  • Als je niet in slaap kunt komen: dwing jezelf niet, maar lees een boek. Probeer het pas weer als je slaperig wordt

Website van het Jaar 2022

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet

Bron | BBC

Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden