Heb je suikerziekte? Dan kun je er baat bij hebben om niet alleen te letten op wát je eet, maar ook wanneer je dat doet.  Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Zóveel uur per dag zouden mensen met diabetes het beste kunnen eten

Heb je diabetes? Grote kans dat je er dan baat bij hebt om niet alleen te letten op wát je eet, maar ook wanneer je dat doet. Het blijkt namelijk een gunstig effect te hebben om binnen een beperkt aantal uren je maaltijden te nuttigen.

En dat is misschien meer (of minder) dan je denkt.

Maaltijden inperken bij diabetes

Gemiddeld is het tijdsbestek waarin we onze maaltijden eten per dag rond de vijftien uur. Nu is er in Amerika een onderzoek gedaan waarbij het aantal uren per dag waarin je ‘mag’ eten teruggebracht werd naar tien. En dát blijkt gunstig uit te pakken. De proefpersonen verloren gewicht zonder iets aan hun dieet aan te passen. Wel mochten ze na zes uur ’s avonds niets meer eten of drinken. Oké, behalve een glaasje water of een kop koffie zonder melk en suiker dan.

Ook werd er een test uitgevoerd waarbij de onderzoekers vijf weken lang keken naar wat er gebeurde als de proefpersonen de maaltijden binnen een tijdsbestek van zes uur nuttigden. Goed nieuws, want daarbij verbeterde de insulinegevoeligheid van personen die een verhoogd risico hebben op diabetes type 2.

Bloedsuikerspiegel daalt bij diabetes type 2

De proefpersonen droegen een meter die elk kwartier de bloedsuikerspiegel mat. En wat blijkt? Als je een bepaalde tijd niets eet, daalt je bloedsuikerspiegel. Dit zou voor veel mensen met diabetes type 2 een veilige en haalbare manier kunnen zijn om de bloedsuikerspiegel te verbeteren. Je lijf komt op een natuurlijke wijze weer in evenwicht. Ook kan het iets zijn voor de langere termijn, de proefpersonen vonden het namelijk goed vol te houden.

Uit eten gaan met diabetes

De aanbevolen tijd - stoppen met eten na zes uur ’s avonds - wordt wel als iets te vroeg ervaren door de meeste mensen. Want hoe moet dat dan als je in het weekend lekker een hapje buiten de deur wil eten? Om de resultaten te bereiken is het belangrijk dat je je elke dag ‘braaf’ aan het schema houdt. Als je de gunstige effecten wilt ervaren, zul je dus wel hier en daar je leven moeten veranderen en een andere planning van je dag te maken. En dát vergt waarschijnlijk nogal wat doorzettingsvermogen en discipline.

Bron | AD

Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden