Zoveel minuten bewegen per week helpt om langer te leven Beeld Getty Images/Cavan Images RF
Beeld Getty Images/Cavan Images RF

Zoveel minuten per week bewegen helpt om langer te leven

Dat bewegen goed is voor onze mentale en fysieke gezondheid, weten we inmiddels wel. Maar nu blijkt uit een nieuw onderzoek dat meer bewegen dan de minimale beweegrichtlijnen het risico op vroegtijdig overlijden kan verlagen.

In het Amerikaanse onderzoek is gekeken naar de beweegrichtlijnen in de Verenigde Staten. Deze adviseren volwassenen om elke week tussen de 150 en 300 minuten matig intensief te bewegen (denk aan wandelen of fietsen) en 75 tot 150 minuten een intensieve activiteit te doen (denk aan hardlopen en zwemmen). In Nederland zijn deze adviezen om en nabij hetzelfde. Ook hier wordt geadviseerd om minstens 2,5 uur per week matig intensief te bewegen en twee keer per week een activiteit te doen om spieren en botten te versterken. Voor ouderen voegt de Gezondheidsraad hier een extra advies aan toe: combineer de spier- en botversterkende activiteiten met balansoefeningen.

Onderzoek: zoveel moet je bewegen

Het onderzoek is gedaan met medewerking van 116.221 volwassenen en werd over een langere periode, namelijk dertig jaar, uitgevoerd. Deze deelnemers hielden fysieke activiteiten in hun vrije tijd bij door vragenlijsten in te vullen. Die data zijn geanalyseerd door de onderzoeker. Op basis daarvan konden ze concluderen dat degenen die twee tot vier keer meer dan de minimale hoeveelheid lichaamsbeweging kregen, een lager risico hadden op vroegtijdig overlijden door hart- en vaatziekten en eigenlijk elke andere oorzaak.

Wat zijn de resultaten?

Bij twee tot vier keer meer dan de aanbevolen minuten matig intensieve lichaamsbeweging:

  • 26 tot 31 procent minder kans op overlijden door alle oorzaken
  • 28 tot 38 procent afname van overlijden door hart- en vaatziekten
  • 25 tot 27 procent minder kans op overlijden door andere oorzaken dan hart- en vaatziekten.

Bij twee tot vier keer meer aan intensieve activiteit:

  • 21 tot 23 procent minder kans op overlijden door alle oorzaken
  • 27 tot 33 procent afname van overlijden door hart- en vaatziekten
  • 19 minder kans op overlijden door andere oorzaken dan hart- en vaatziekten.

Belangrijke kanttekening

Net als bij elk onderzoek zijn er wel een aantal belangrijke kanttekeningen. Zo moesten de deelnemers hun eigen beweging bijhouden, waardoor er ruimte is voor fouten. Ze kunnen zichzelf hoger of lager inschatten dan de werkelijkheid. Ook impliceren de resultaten alleen dat er een verband is tussen lichaamsbeweging en een lager risico op vroegtijdig overlijden. Maar uit veel andere en eerdere onderzoeken blijkt dat lichaamsbeweging ontzettend goed is voor onze lichamelijke en mentale gezondheid.

Beginnen met bewegen

Lees je deze onderzoeksresultaten en denk je: ik wil ook meer gaan bewegen? Begin dan langzaam en ga niet meteen uren aan een stuk door in de sportschool staan. Begin met een korte wandeling of een groepsles in de sportschool en bouw het zo langzaam op. Je conditie is waarschijnlijk nog niet klaar voor een grote verandering in beweging en ook je lichaam moet hieraan wennen. Te hard van stapel lopen kan dus ook weer voor problemen zorgen, zoals blessures. Probeer cardio training ook te combineren met krachttraining, om je spieren en botten te versterken.

Bron | Huffpost, Hartstichting

Nynke KooyGetty Images/Cavan Images RF

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden