Zoveel minuten lopen per dag verlaagt de kans op hart- en vaatziekten Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zoveel minuten lopen per dag verlaagt de kans op hart- en vaatziekten

Wandelen is goed voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Misschien helpt het ons zelfs nog meer dan we zouden denken. Dít is het aantal minuten dat je elke dag moet wandelen om de gezondheid van je hart te verbeteren.

Wandelen om hartaanval te voorkomen

Om de gezondheid van je hart te verbeteren, moet je 21 minuten per dag wandelen. Als je dat aantal elke dag aanhoudt, wordt het risico op hartaandoeningen met dertig procent verlaagd. Verder helpt zo’n dagelijkse wandeling om het risico op kanker en diabetes te verlagen. Ook je cholesterol verlaagt en mentaal blijf je scherp als je elke dag een frisse neus haalt. Het is dus niet alleen een gratis sport, maar heeft ook opvallende voordelen voor onze gezondheid. En dat geldt voor iedereen. Mensen die nauwelijks risico lopen op hart- en vaatziekten kunnen ziektes voorkomen. Aan de andere kant kunnen mensen die kampen met een hoge bloeddruk, diabetes of obesitas deze dagelijkse wandeling gebruiken om de kans op beroertes en hartaanvallen te verkleinen.

Lopen verlaagt de kans op hart- en vaatziekten

Elke dag 21 minuten wandelen klinkt haalbaar. Toch vinden sommige mensen het moeilijk om echt elke dag dit aantal minuten te behalen. Er zijn een paar manieren om jezelf te motiveren om elke dag te gaan wandelen. Met deze tips haal jij elke dag die 21 minuten wandelen met gemak:

  • Ga wandelen met een vriendin. Dat is een gezellige manier om samen aan jullie gezondheid te werken. Als je vriendin je op komt halen voor een wandeling, heb je een stok achter de deur. Dan komen die wandelschoenen heel snel tevoorschijn!
  • Luister naar mooie muziek, een audioboek of een interessante podcast. Zo maak je wandelingen in je eentje een stuk aangenamer. Je kunt bijvoorbeeld ook met jezelf afspreken dat je alleen naar je favoriete podcast mag luisteren als je gaat wandelen. Op die manier zul je keer op keer blijven uitkijken naar die wandeling.
  • Wees niet te streng voor jezelf. Het is een fijn gegeven dat lopen de kans op hart- en vaatziekten verlaagt, maar het is niet gek als het je niet lukt om elke dag 21 minuten aaneengesloten te wandelen. Kijk eens of je een aantal minuten tussendoor kunt vinden. Tussen werk, boodschappen en huishoudelijke taken in vind je vast af en toe een gaatje om aan je gezondheid te werken.

Bron | Huffpost

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden