Zoveel minuten bewegen op zeventigjarige leeftijd verkleint de kans op hartaandoeningen Beeld Getty images
Beeld Getty images

Zoveel minuten bewegen op zeventigjarige leeftijd verkleint de kans op hart- en vaatziekten

Dat bewegen gezond is, dat hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen. Het draagt onder andere bij aan een goede conditie van het hart, de bloedvaten en het verlagen van de bloeddruk. En dat verkleint weer de kans op hart- en vaatziekten. Maar gelden deze gezondheidsvoordelen ook op latere leeftijd?

Uit een nieuwe studie blijkt dat dat zéker wel zo is. Slechts twintig minuten bewegen op zeventigjarige leeftijd, verkleind de kans op hart- en vaatziekten al aanzienlijk.

Bewegen is goed

Dat voldoende bewegen de kans op verschillende hart- en vaatziekten kan verkleinen, is al gebleken uit verschillende onderzoeken. Hierbij wordt geadviseerd om minimaal dertig minuten per dag matig intensief te bewegen, óf 75 minuten per week hoog intensief te sporten. Denk hierbij aan een stevige wandeling of een lange fietstocht. Dit zorgt er namelijk voor dat je hart en bloedvaten in goede conditie blijven, maar heeft dit ook effect op latere leeftijd?

Twintig minuten bewegen

Uit een nieuwe studie is gebleken dat zeventigjarigen die slechts twintig minuten per dag matig tot intensief bewegen een verkleinde kans hebben op hartaandoeningen op latere leeftijd. Maar: als je pas op je 75e de sportschoenen aantrekt, neemt de kans op hartaandoeningen helaas niet af.

In dit onderzoek werden ruim 3000 Italianen onderzocht, die allemaal ouder waren dan 65 jaar. Alle deelnemers werden tussen 1995 en 1997 lichamelijk onderzocht; daarna werd de gezondheid van de deelnemers gevolgd tot 2018. In die tijd moesten ze op verschillende momenten een vragenlijst invullen over hun lichaamsbeweging.

Beschermende lichaamsbeweging

Het blijkt maar weer dat bewegen een goed medicijn is, zelfs op latere leeftijd. Maar hoe kan dat? Onderzoeker Claudio Amidei vertelt aan Scientas dat bij niet-overdraagbare ziekten die zich ontwikkelen over een langere periode, het effect van risico- of juist beschermende factoren zich ook pas over een langere tijd ontwikkelen. Amidei: “Hoe eerder je dus begint met een beschermende activiteit – denk aan lichaamsbeweging – hoe groter de kans is dat dit een gunstig effect op je gezondheid heeft.”

Hierbij gaat het gunstige effect van lichaamsbeweging onder andere over het verminderde risico op hartaandoeningen. Dit heeft te maken met je bloeddoorstroming. Wanneer je regelmatig beweegt, verbetert de bloedstroom en voorkomt het de vorming van bloedstolsels. “Daarnaast gaat lichaamsbeweging slagaderverkalking tegen en verbetert het je bloeddruk en bloedsuikerspiegel,” zo schrijven de onderzoekers.

Oefeningen

Tijdens het onderzoek is er gefocust op matige tot intensieve lichamelijke beweging, maar welke oefeningen passen daar dan het beste bij? Amidei vertelt dat het om veel oefeningen kan gaan. Denk hierbij aan: wandelen en joggen, maar ook bijvoorbeeld tuinieren en huishoudelijke taken kunnen zorgen voor je dagelijkse inspanningen. “De meest optimale vorm van beweging bestaat denk ik niet. Zolang iets je fysiek actief houdt en het leuk is, zal het waarschijnlijk nuttig zijn.”

Stimuleren om te bewegen

Alhoewel de ontdekking erg positief is, lieten de resultaten van het onderzoek zien dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Maar zo’n dertig procent van alle deelnemers zegt namelijk ook echt twintig minuten per dag te bewegen. Zeventig procent van hen, deed dat dus niet. “En als we dit vertalen naar de algehele wereldbevolking, zouden veel ouderen meer gestimuleerd moeten worden om toch in beweging te komen”, aldus Amidei.

Met dit onderzoek willen de onderzoekers mensen bewust maken dat meer beweging ook echt effect heeft op je gezondheid en het belangrijkste: ook op latere leeftijd. “Deze resultaten versterken het belang van het stimuleren van fysieke activiteit op alle leeftijden. En daar kan zo vroeg mogelijk mee worden begonnen’’, concludeert Amidei.

Bron | scientas.nl

Sanne van De WeteringGetty images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden