Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zoutarm dieet: mogelijk ongezonder dan gedacht

sandwich-eten.jpg

Denk je goed bezig te zijn door zo min mogelijk zout te eten, blijkt nu uit onderzoek dat een zoutarm dieet óók niet goed is. Het zou zelfs de kans op hart- en vaatziektes vergróten! Maar hoeveel zout is dan wél gezond?

We snappen er niets meer van. Volgens de Nederlandse Hartstichting hebben we niet meer dan één tot drie gram zout per dag nodig en doen we er verstandig aan om onze zoutinname te beperken tot zes gram per dag. Meer zout kan namelijk leiden tot een hoge bloeddruk, een risicofactor voor hart- en vaatziektes, aldus de Nederlandse Hartstichting.

Minder dan drie gram zout per dag: groter risico

Maar Canadese wetenschappers hebben nu ontdekt dat een zoutarm dieet mogelijk ook helemaal niet zo gezond is. Sterker nog, wie minder dan drie gram zout per dag eet, zou zelfs méér kans hebben om hart- en vaatproblemen te ontwikkelen. Zelfs voor mensen die al een hoge bloeddruk hebben, zou het gezonder zijn om meer zout dan drie gram te eten. Daarentegen zou te veel zout (meer dan zeven gram in dit onderzoek) voor hen ook niet goed zijn.

Hoeveel zout is dan wel gezond?

Als we het Canadese onderzoek moeten geloven, zijn we met vier tot vijf gram zout per dag goed bezig. Voor veel Nederlanders betekent dat nog steeds dat ze minder kwistig met het zoutvaatje moeten strooien: in werkelijkheid krijgen we gemiddeld negen tot tien gram zout per dag binnen. Vaak gaat dit ongemerkt, omdat in bijna alle bewerkte voedingsmiddelen (zoals brood en kaas) zout zit.

Hoe hoog is jouw bloeddruk?

Daar komt bij dat we een hoge bloeddruk kunnen hebben, zonder dat we het doorhebben. Gynaecologen Wilma Smit en Pauline Ottervanger adviseren daarom met name vrouwen vanaf vijftig jaar om om de paar jaar hun cholesterol, bloeddruk en bloedsuikerspiegel te laten controleren. In en na de overgang loop je namelijk een verhoogd risico op hart- en vaatziektes, doordat je lijf minder van het hormoon oestrogeen aanmaakt.

80 procent van al het zout dat we binnenkrijgen, komt uit bewerkte voedingsmiddelen, zoals brood, kaas en pizza’s. Dit zijn vijf manieren om minder zout te eten.

Bron | nu.nl

Ook interessant