Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom vitamine D bijslikken óók in de zomer een goed idee is

waarom-vitamine-d-bijslikken-ook-in-de-zomer-een-goed-idee-is.jpg

De lente is begonnen en de zon laat zich weer steeds vaker en krachtiger zien. Het is niet alleen heerlijk dat het wat warmer wordt, maar het helpt ons lichaam ook om extra vitamine D aan te maken. Hoe zit dat dan met het bijslikken van supplementen met vitamine D, nu we dichter naar de zomer gaan?  

Zeker nu er al een jaar zo veel gesproken en geschreven is over vitamine D, is het fijn om dit te weten.

Wat doet vitamine D?

Na vitamine C is vitamine D misschien wel een van de meest bekende vitaminen. En het is een bijzondere: het is een van de weinige vitaminen die we zelf aan kunnen maken, door tijd in de zon door te brengen. Vitamine D heeft verschillende functies: het zorgt voor stevige botten en tanden, helpt tegen botontkalking (osteoporose) op latere leeftijd, speelt een belangrijke rol bij de spierfunctie én het is van belang voor een goede werking van het immuunsysteem. Per dag is het van belang dat je tien microgram aan vitamine D binnenkrijgt. Behalve mensen boven de zeventig: zij kunnen beter streven voor twintig microgram per dag. Een tekort aan vitamine D kan voor vervelende symptomen zorgen, waaronder: spierpijn, vermoeidheid, spiertrillingen en lusteloosheid.

Hoe kom je aan voldoende vitamine D?

De zon is eigenlijk onze belangrijkste bron voor vitamine D: ongeveer tweederde van wat we nodig hebben, zou van die bron moeten komen. Tussen één april en één oktober is dat goed te doen: dan is de kracht van de zon sterk genoeg om je lichaam aan te zetten tot het aanmaken van vitamine D. Daarnaast haal je vitamine D uit voeding, zoals vette vis en bepaalde groenten, maar ook uit bijvoorbeeld halvarine en margarine. De extra vitamine D die je in de zomer aanmaakt, wordt in je lichaam opgeslagen om in de winter te ‘gebruiken’.

Lees ook:
Vitamine D-tekort: wanneer moet je supplementen slikken?

Risicogroepen voor vitamine D-tekort

Maar sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. Dat kan verschillende redenen hebben. Mensen met een bruine of zwarte huidskleur halen bijvoorbeeld minder vitamine D uit zonlicht: hoe meer pigment, hoe meer zon er nodig is om voldoende aan te maken. Ook als je bijvoorbeeld een sluier draagt en je huid dus bedekt is, maak je minder vitamine D aan. Ook zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen die weinig buiten komen, maken vaak te weinig van deze stof aan. Daarnaast kan het bij bepaalde aandoeningen, bijvoorbeeld IBD en coeliakie, voorkomen dat je een vitamine D-tekort ontwikkelt. Dat komt omdat de darmen de vitaminen dan niet goed op kunnen nemen.

Ben je ouder dan zeventig, dan wordt eigenlijk altijd aangeraden om extra vitamine D bij te slikken. Vanaf die leeftijd heb je zo’n twintig microgram van deze vitamine nodig, waar je moeilijk aan kunt komen door simpelweg in de zon te zitten. Ook vrouwen tussen de vijftig en 69 jaar kunnen volgens het Voedingscentrum het beste kiezen voor een supplement van zo’n tien microgram, om hen te beschermen tegen osteoporose.

Vitamine D bijslikken in de zomer

Als je in zo’n risicogroep valt voor een vitamine D-tekort, geldt dat zowel in de zomer als in de winter. Hoewel je op korte termijn in de zomer misschien voldoende aanmaakt, lukt het jouw lijf niet om een voorraadje voor de winter op te slaan. Daarom is het verstandig om ook in de zomer supplementen met vitamine D te blijven nemen, als de dokter jou deze voorgeschreven heeft. Want hoewel een dagje in de zon je lichaam goed doet, zal het op de lange termijn helaas weinig effect hebben.

Niet té veel

Maar ga niet over de top met het bijslikken van vitamine D, zowel in de zomer als in de winter. Bij deze vitamine is het namelijk niet zo dat je een overschot uitplast. Je kunt het beste voor niet meer dan honderd microgram vitamine D per dag gaan. Geen ramp als je een keertje wel wat meer consumeert, maar op lange termijn kan het voor nare klachten zorgen. Houd je daarom altijd aan de voorgeschreven hoeveelheden.

Bron | AD, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant