Gezondheid

Zoetekauw verving suiker voor zoetstoffen en dit is wat er gebeurde

zoetstoffen-in-plaats-van-suiker.jpg

Suikervrij leven? Of in elk geval een poging doen tot? Bij Emily (30) was de maat vol toen ze de knoop van haar favoriete jeans niet meer dicht kreeg. Ze probeerde minimaal één maand suikers te vervangen in haar dagelijkse dieet en deelt haar tips.

Margriet samen met Kenniscentrum Zoetstoffen

1. ‘Eet verse producten en kook zelf, dan weet je precies wat je binnenkrijgt’

“Hoofdpijn, vermoeidheid en constante trek: de eerste dagen suikervrij leven kunnen best pittig zijn. Je lichaam ontgift als het ware: je raakt de suikers kwijt die je normaal gesproken binnenkrijgt zonder dat je je daar bewust van bent. Zo nam ik als tussendoortje graag een mueslireep. En als ik haast had, kocht ik een gezonde to go-salade, maar daar zat wel een dressing bij waaraan suiker is toegevoegd. Gelukkig viel het allemaal reuze mee. Zo heb ik het aangepakt: eet verse producten en kook zelf, dan weet je precies wat je binnenkrijgt.”

2. ‘Vries eten in, zodat je altijd iets kunt opwarmen en minder snel naar kant-en-klare producten grijpt’

“Ik wist dat als ik een poging wilde ondernemen om te minderen met suiker, ik de blikjes, pakjes en zakjes voortaan moest laten staan en zo veel mogelijk zelf moest gaan kokkerellen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik verving snoepgoed voor snacks als rozijnen en moerbeien en stond een hele dag in de keuken om gerechten te maken en in te vriezen, zodat ik altijd iets in huis heb en minder snel terugval in mijn oude patroon. Lees: tóch nog snel een magnetronmaaltijd op de band leggen bij de kassière.”

3. ‘Maak gebruik van zoetstoffen, voor mij als zoetekauw betekende dat een wereld van verschil’

“De eerste dagen ging het me goed af. Ik ontpopte me tot een ware keukenprinses, maar ontdekte tegelijk dat sommige gerechten best weinig smaak hadden. In week twee werd ik creatief met kruiden en specerijen en sloeg ik aan het koken met zoetstoffen. Een wereld van verschil, daar werd ik als zoetekauw heel blij van en mijn broek ging ook weer losser zitten. Ik strooide een schepje zoetstof/stevia over mijn ontbijtgranen met kwark en maakte pompoenbrownies met zoetstoffen als tussendoortje. Heel lekker en als mooie bonus: minder calorieën!”“Toen ik net met het vervangen van suikers begon, had ik het sporten op een laag pitje gezet. Maar de energie kwam snel weer terug. Ik voelde me goed, had minder last van de welbekende dip na het eten. Het had ook een gunstig effect op mijn nachtrust. Ik kroop op tijd onder de dekens, sliep goed en als ik opstond en koffie zette, nam ik een zoetje in plaats van een suikerklontje. Dat scheelt toch al snel 22 kcal! Verder heb ik nooit geweten dat light-jam zo lekker is. Ik werd me bewust van de positieve effecten die deze ‘challenge’ op mij had. Als ik op verjaardagen vertelde dat ik aan het minderen was met suiker en voor sommige producten de light-variant gebruikte, wisten vrienden en kennissen te vertellen dat zoetstoffen gevaarlijk zouden zijn. Dat hadden ze ergens gelezen. Daar was ik toch wel benieuwd naar. Ik heb op betrouwbare sites, bijvoorbeeld die van het Voedingscentrum, het Diabetesfonds en de Consumentenbond, nagelezen hoe het nu precies zat. En zo kwam ik erachter dat zoetstoffen ongeveer de meest onderzochte toevoegingen aan levensmiddelen zijn. Ze worden constant onder de loep genomen en kritisch bekeken. Dat ze gevaarlijk zouden zijn, kon ik nergens terugvinden. Dat geeft me een goed gevoel, alle reden om ze te blijven gebruiken.Inmiddels is mijn ‘challenge’ vijf weken geleden en ik kijk er positief op terug. Voor altijd suikervrij eten is nagenoeg onmogelijk, maar deze tips kan ik iedereen aanraden. Al is het maar voor de bewustwording.”

Meer informatie over en leuke recepten met zoetstoffen vind je op de website van het Kenniscentrum Zoetstoffen.

Ook interessant