Gezondheid

Altijd maar zin in suiker? Déze lekkere voedingsmiddelen stillen je zin in zoete trek

altijd-maar-zin-in-suiker-deze-lekkere-voedingsmiddelen-stillen-je-zin-in-zoete-trek.jpg

Heb je vaak zoete trek? Kun je niet zonder een stukje chocolade na een hartige maaltijd of een snoepje in de middag? Niets is zo frustrerend als hunkeren naar suiker, zeker als je wilt afvallen. En als je veel suiker eet, krijg je nóg meer trek in suiker. Hoe kom je van deze suikerverslaving af?

Er zijn manieren om met minder suiker tóch zoet te eten. Deze lekkere gezondere alternatieven stillen je zoete trek en je krijgt minder suiker binnen. Een win-win situatie!

Stil je zoete trek

Als je probeert zo min mogelijk suiker te eten, kun je vaak wél verlangen naar zoetigheden. De voedingswaarde in de samenstelling van bepaalde voedingsmiddelen kunnen je helpen om je zin in zoetigheden te stillen. De volgende gezonde voedingsmiddelen zijn daarom vanaf nu jouw beste vrienden.

Blauwe bessen, frambozen en braambessen

Blauwe bessen, frambozen en braambessen zijn zoet van smaak en bevatten veel antioxidanten. Ze spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij het verouderingsproces. Daarnaast helpen de bosvruchten je bloedsuikerspiegel in balans te brengen. Gooi daarom ’s ochtends wat bessen door je yoghurt of smoothie en laat de suiker en honing achterwege.

Kaneel

Kaneel zorgt voor een stabielere bloedsuikerspiegel en maakt dat je maag langer vol blijft. Door de zoete smaak van kaneel kun je het gemakkelijk aan verschillende gerechten toevoegen om het geheel wat zoeter te maken. Roer bijvoorbeeld een lepeltje kaneel door je yoghurt, havermout of dip je appel erin. Voeg een schepje kaneel toe aan je thee of koffie en leer op deze manier de behoefte aan suiker te verminderen.

Zoete aardappel

De zoete aardappel heet niet voor niets de zoete aardappel. Deze vrienden zitten boordevol vezels, vitamine C, kalium en magnesium. Daarnaast helpt het ook om stress te verminderen. Volgens voedingsexperts is de zoete aardappel gezond comfort food en geeft het je hetzelfde gevoel als chocolade. Alle reden dus om de zoete aardappel vaker op het menu te zetten!

Lees ook: 5x waarom je eigenlijk elke dag zoete aardappelen wilt eten

Meloenen

Een meloen bevat heel veel water, haalt alle slechte bacteriën uit je lichaam weg en herstelt je lichaam. Doordat de meloen ook je bloed zuivert, zul je minder snel trek krijgen in zoet. Meloenen geven een zoetere smaak aan gerechten. Gebruik daarom eens meloen in een salade, als voorgerecht met ham of neem het als tussendoortje als je snakt naar zoetigheid.

Pompoen

Pompoen zorgt goed voor je bloedsuikerspiegel. Als je te veel suikers eet, bestaat er een kans dat je darmen last krijgen van parasieten. Deze parasieten zorgen ervoor dat je nóg meer trek in zoetigheid krijgt. Pompoenpitten stillen deze trek naar zoetigheid en daarnaast zorgen ze ervoor dat je minder last hebt van darmparasieten. Je kunt ze roosteren of gewoon rauw eten. Ideaal als tussendoor-snack of om door je yoghurt of kwark te roeren.

Bron | Goedgevoel.be
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant