Gezondheid

Waarom het slim is om veel thee te drinken met kerst

thee-drinken-kerst-margriet.jpg

Het is bijna kerst. En tuurlijk moeten we genieten, maar hoe komen we tegelijkertijd de feestdagen zo gezond mogelijk door? Voedingsdeskundige Rhian Stephenson geeft advies.

We zetten Stephensons tips voor je op een rij.

Het diner

Volgens Stephenson is het vooral moeilijk om je in te houden tijdens het feestdiner. Dit komt door de vaak uitgebreidere samenstelling en de uiteenlopende voedingsstoffen die je daarmee binnenkrijgt. “Koolhydraat-, vet- en eiwitrijke combinaties zijn een nachtmerrie voor je spijsvertering en zorgen ervoor dat je je traag, ongemakkelijk en opgeblazen voelt.” Haar tip om dat opgeblazen gevoel te voorkomen? Kies voor koolhydraatrijke gerechten (pasta, aardappelen, rijst) in combinatie met groenten óf voor proteïnerijke gerechten (vlees en vis) met groenten.

Het dessert

Na het diner komt hét struikelblok: het dessert. Er komen de heerlijkste toetjes op tafel en zie daar maar eens nee tegen te zeggen. Stephenson geeft als tip om tóch eerst bij jezelf na te gaan of het nagerecht wel écht zo lekker is. En of het opgeblazen gevoel dat je erna krijgt het wel waard is. “Je zult zien dat je het dessert in veel gevallen kunt laten staan.”

Blijven bewegen

Het is verleidelijk om tijdens de feestdagen lekker helemaal niets te doen. Maar Stephenson raadt dit sterk af, als je op de kilo’s wilt letten tenminste. “Door het nuttigen van zo veel eten en drinken is men vaak geneigd om ook maar helemaal te stoppen met bewegen. Dit zorgt ervoor dat je je nog slechter voelt. Dus ook al kom je niet meer toe aan je dagelijkse routine, blijf wel moeite doen om zo veel mogelijk te bewegen.” Sporten heeft verschillende voordelen; zo heeft het een positief effect op je spijsvertering en kan het een opgeblazen gevoel verminderen. Ook zorgt bewegen ervoor dat je meer energie krijgt. Al is het een blokje om met elkaar.

Thee drinken

Drink veel thee tijdens de feestdagen, tipt Stephenson. “Ik maak brandnetelthee en drink dit dan de hele dag door. Deze thee activeert de lever, waardoor het lichaam giftige stoffen kan verwerken.” Daarmee doelt ze bijvoorbeeld op de wijn, bier of andere alcoholische dranken die rijkelijk vloeien met de feestdagen. “Koudgeperste gember en citroen in je thee zijn ook fantastisch om je immuunsysteem te boosten en giftige stoffen uit je lichaam te spoelen.”

Vitaminen

Zorg er ook voor dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt tijdens de feestdagen. Blijf voldoende groente en fruit eten, maar mocht dit niet helemaal lukken, dan kun je ook (voor deze ene keer) een vitaminesupplement nemen. Doe dit met mate, want van sommige vitaminen kan je lichaam te veel binnenkrijgen, en dat kan schadelijk zijn.

Vroeg slapen

Het is belangrijk om áltijd voldoende slaap te krijgen, dus ook tijdens de kerstdagen. “Slaapgebrek kan ervoor zorgen dat je aankomt. Het maakt niet uit wat je plannen zijn, je moet altijd voldoende slaap inplannen,” aldus Stephenson.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Byrdie
Beeld | iStock

Ook interessant