Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo voorkom je zadelpijn

beautiful-woman-dressed-in-fashion-dress-travel-by-vintage-bicycle.jpg

Soms heb je het al na twintig minuten en soms komt het na twintig kilometer fietsen ineens opzetten. Zadelpijn kan je fietsplezier behoorlijk in de weg zitten. Zes handige tips die een pijnlijk achterwerk onderweg helpen te voorkomen.

Waarom je last krijgt

Wie weleens zadelpijn heeft gehad, hoef je eigenlijk niet uit te leggen wat het inhoudt. Gevoelloze geslachtsorganen, pijn aan je zitbotjes, gevoelig stuitje: het kan je fietstochtje behoorlijk verzieken. Mogelijke oorzaken? Zenuwen die bekneld zijn, een verkeerd zadel, je houding, hoe je fiets is afgesteld of zelfs je gewicht.

In deze houding loop je de minste kans op zadelpijn

Je kunt volgens de Fietsersbond op drie manieren op het zadel zitten: rechtop (als op een stadsfiets), licht voorovergebogen (op een vakantiefiets) of diep voorovergebogen (op een racefiets). In die middelste houding, licht voorovergebogen, heb je volgens de bond de minste kans op zadelpijn; in die positie rust niet al je gewicht op het zadel rust.

Meet je zitbotjes

Belangrijk om te doen: meet de afstand tussen je zitbotjes. Die afstand is bij ieder mens verschillend en bepaalt het soort zadel dat je nodig hebt. Als je op je fietszadel de botjes niet goed ‘voelt’, dan heb je een verkeerde maat zadel of het zadel is te zacht. Slimme tip: meet de afstand tussen de botjes door op een stuk (golf)karton te gaan zitten. Daarna kun je de afstand opmeten in de afdruk die de botjes achterlaten. Zoek er vervolgens het juiste bij zadel uit.

Verhouding zadel en stuur

Let ook op de hoogte en verhouding tussen zadel en stuur:

  • Bij een goede zadelhoogte kun je net met je tenen bij de grond en is je been licht gebogen (niet gestrekt).
  • Je zadel is correct afgesteld als het scharnierpunt van je knie met een gebogen been op drie uur recht boven de pedaalas staat.
  • Ook de verhouding met het stuur speelt mee: hoe dieper je wilt zitten, hoe groter de afstand met het stuur moet zijn. Denk daarbij nog even aan de hierboven genoemde tip: over het algemeen zal een licht voorovergebogen houding de minste kans op zadelpijn geven.

Goed zitten op je zadel

De Fietsersbond heeft een handig stappenplan waarmee je kunt bepalen waar de pijn vandaan komt, of je wellicht een harder of zachter zadel nodig hebt en/of deze anders moet afstellen. Voorbeeld: als je last hebt van je stuitje kun je een harder zadel proberen, een zadel met een uitsparing of minder rechtop gaan zitten.

 Zachter of harder zadel?

De keuze voor een hard of zacht zadel hangt af van je fietsambitie en het aantal uren dat je op de fiets doorbrengt. Over het algemeen is een zacht zadel meestal geschikter voor kortere afstanden, voor de lange ben je vaak beter af met een hard zadel vanwege de ondersteuning die het biedt.

Tijdens het fietsen

Simpel maar effectief: ga tijdens het fietsen af en toe op de pedalen staan. Daarmee haal je de druk er even vanaf.

Wat is jouw tip tegen zadelpijn?

Bron: gezondheidsnet, anwb, fietsersbond

Meer lezen

Zo gezond is samen fietsen

Afvallen… dus fietsen of lopen?

Handig: zo fiets je met een rok

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant