Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo voorkom je dat je dikker wordt als je stopt met roken

istock-roken.jpg

Durf je niet te stoppen met roken, omdat je bang bent om dikker te worden? Deze vijf tips kunnen helpen om zo goed mogelijk in vorm te blijven. En: wacht tenminste drie maanden voordat je gaat stressen over je gewicht.

Eerst het slechte nieuws: gemiddeld worden mensen die stoppen met roken zo’n vier kilo zwaarder. Dat komt doordat de nicotine in sigaretten je stofwisseling stimuleert. Als je stopt, krijgt je stofwisseling weer haar natuurlijke tempo: meestal wat langzamer. Je moet er dan aan wennen dat je iets minder eten nodig hebt. Het kan ook zijn dat je de trek in een sigaret gaat compenseren met snoepen, wat je eveneens op de weegschaal kunt gaan merken.

Niet roken nog altijd véél gezonder

Vier kilo zwaarder is natuurlijk geen fijn vooruitzicht, zeker niet als je ook mét nicotine al tobt met je gewicht. Maar de gezondheidsvoordelen van het stoppen met roken zijn zoveel groter dan de nadelen van die paar extra kilo’s lichaamsgewicht. Dit gebeurt er bijvoorbeeld al na twintig minuten in je lichaam als je stopt met roken. Bovendien bestaan er wel manieren om te voorkomen dat je aankomt. Dit zijn er vijf:

1. Bedenk een ‘als-dan-plan’

Een ‘als-dan-plan’ helpt om een ongezonde gewoonte, in dit geval roken, te vervangen door een gezonde gewoonte. Bijvoorbeeld: ‘Als ik trek krijg in een sigaret op mijn werk, dan eet ik een snackworteltje’. Bedenk in welke situaties je het allemaal moeilijk hebt en wat je in elk van die situaties kunt doen. Thuis werkt met de hond wandelen of strijken misschien, op je werk kan het gemakkelijker zijn om koffie voor collega’s te halen of een suikervrij kauwgumpje te nemen. Maak je plan voor elke situatie zo concreet mogelijk. Het blijft moeilijk, maar hoe specifieker je je plannen maakt, hoe beter ze je kunnen helpen!

2. Schrijf het op

Wat je opschrijft, beklijft. Zet zoveel mogelijk als-dan-plannen op papier, in elk geval voor die situaties waarin je zeker weet dat je geheid gaat snakken naar een sigaret.

3. Vertel anderen over je plan

Vertel mensen in je omgeving wat je van plan bent, zodat je een stok achter de deur hebt en zij je kunnen helpen op moeilijke momenten.

4. Probeer meer te bewegen

Bewegen verhoogt je energieverbruik, zorgt voor afleiding en helpt te ontspannen. Beweging is daarom ook de perfecte afleiding als je trek hebt in een sigaret.

5. Geef jezelf drie maanden de tijd

Kom je toch aan? Probeer niet meteen uit alle macht af te vallen. Volgens het Voedingscentrum heeft het pas zin om met je gewicht aan de slag te gaan als je drie maanden niet hebt gerookt. Eén stap tegelijk!

Nicotinevervangers

Gebruik je nicotinevervangers? Dan zul je in eerste instantie niet zwaarder worden. Ga je die afbouwen, dan merk je dat meestal wel op de weegschaal. Het goede nieuws is, dat je tegen die tijd de moeilijkste fase van het stoppen met roken achter de rug hebt en het minder lastig is om – als dat nodig is – met je gewicht aan de slag te gaan.

Bron | Voedingscentrum
Foto | iStock

Ook interessant