Vrouw met brandend maagzuur Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Zó voorkom je brandend maagzuur tijdens de feestdagen

Een avondje fonduen of een rollade uit de oven. De feestdagen staan voor de deur en daar komt vaak heel veel lekker eten en drinken bij kijken. Het nadeel van zoveel lekkers is dat het gepaard kan gaan met brandend maagzuur.

Met deze 5 tips kun je brandend maagzuur tijdens het kerstdiner verminderen of zelfs voorkomen.

Ontstaan brandend maagzuur

Brandend maagzuur (ook wel reflux genoemd) is over het algemeen niet gevaarlijk, maar wel vervelend. Er zijn verschillende oorzaken voor, zoals het eten van te grote hoeveelheden en vet voedsel, stress, medicatie, zwangerschap of overgewicht. Het kan ook komen doordat de sluitspier tussen de slokdarm en de maag niet helemaal goed werkt of verslapt is. Dit ontstaat door een verhoogde druk op de maag, na bijvoorbeeld een zware maaltijd.

“Tijdens de feestdagen hebben we de neiging om grote hoeveelheden voedsel te eten, alcoholische dranken te drinken en zwaar, vet voedsel te eten, wat allemaal brandend maagzuur kan veroorzaken,” legt Signe Svanfeldt, hoofd voedingsdeskundige van Lifesum, uit. Gelukkig kun je met deze vijf voedingstips brandend maagzuur tijdens de feestdagen verminderen of zelfs voorkomen:

  • Vermijd vet. Gefrituurd eten als chips, vet vlees (zoals worst en spek), kaas en nagerechten die rijk zijn aan vetten als room en boter worden vaak geserveerd tijdens het kerstdiner. Dit zijn stuk voor stuk voedingsmiddelen die brandend maagzuur kunnen veroorzaken.
  • Balans. Door vooral niet in één keer te veel te eten, maar heel de dag door regelmatig uitgebalanceerde maaltijden te eten, kun je brandend maagzuur voorkomen. Om erachter te komen wat bij jou de oorzaak is van brandend maagzuur, kun je ook een eetdagboek bijhouden met wat je precies hebt gegeten.
  • Drink met mate. Het kerstdiner nodigt in vele gevallen uit tot het drinken van één of meerdere glazen alcohol. In alle gezelligheid kan het moeilijk zijn om dit te weerstaan, maar het nuttigen van alcohol matigen, heeft grote gezondheidsvoordelen. Alcohol verzwakt de klep die ervoor zorgt dat je maagzuur in je maag blijft, waardoor maagzuur makkelijker in de slokdarm terecht komt.
  • Rustig eten. Neem de tijd goed op je eten te kauwen. Ook stress en te snel eten kunnen maagzuur veroorzaken.
  • Eet vezels. Probeer tijdens de feestdagen zo veel mogelijk vezelrijk te eten. Vezels verbeteren de maagmobiliteit. Dit houdt in dat je eten sneller door je spijsverteringskanaal beweegt. Eet je niet genoeg vezels? Dan blijft het eten langer in je maag en wordt er meer zuur aangemaakt.

Bron | Metro, Voedingscentrum

Sanne van der LindenGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden