Gezondheid

Zo verhoog je je stofwisseling

spotlight-stofwisseling.png

Soms willen de laatste kilo’s er, ondanks het sporten en het juiste voedingspatroon, maar niet af. Waarschijnlijk heb je dan een trage stofwisseling. Door die te verhogen, verbrand je meer energie – en dus ook meer vet. Negen tips die helpen.

Vezels

Zet natuurlijke of onbewerkte voedingsmiddelen op je menu. Deze producten bevatten voedingsvezels en zijn moeilijk te verteren. Dit is juist goed, want daardoor moet je lichaam extra hard werken om de vezels af te breken. Bovendien zijn deze producten beter voor de gezondheid dan de bewerkte varianten en vullen ze ook meer waardoor je minder snel trek krijgt. Voorbeelden van onbewerkte producten: groenten, fruit, volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta.

Bewerkte producten

Tegenhanger van de natuurlijke en onbewerkte producten zijn de bewerkte producten. Dit zijn producten die niet of nauwelijks de stofwisseling verhogen. Bovendien bevatten ze veelal veel suiker en (verzadigd) vet. Voorbeelden van gemakkelijk te verteren producten zijn: ijs, snoep, pudding, milkshakes en vla, maar ook witte rijst, witbrood en witte pasta.

Weinig eten

Vaak wordt er gedacht: hoe minder ik eet, hoe sneller ik afval. Deze theorie gaat niet op; het is ongezond, niet plezierig en op langere termijn heeft het weinig effect. Om je stofwisseling te verhogen, moet je juist meer eten. Als je namelijk weinig eet, past je lichaam zich aan door de stofwisseling óók te verlagen. Vervelend, want hierdoor moet je steeds kleinere porties eten om toch nog af te vallen. Stop je met dit dieet, dan wordt elke versnapering dubbeldik opgeslagen. Het gevolg? Je zit zo weer op het oude gewicht. Bovendien verbrand je met deze methode niet alleen vet, maar ook spierweefsel en verlies je kracht om goed te kunnen sporten.

Drie maaltijden per dag

Beperk je eetmomenten tot drie keer per dag, want bij maaltijden gaat je stofwisseling omhoog. Dat gebeurt niet bij (kleine) tussendoortjes of bij versnaperingen. Neem dus ontbijt, lunch, een avondmaaltijd en enkele tussendoortjes, zoals een handje met noten of een stuk fruit.

Ontbijt

Ben jij iemand die ’s ochtends niks weg krijgt? Probeer het toch! Ontbijten is zeker bij afvallen belangrijk omdat het de stofwisseling na een nacht slapen weer op gang brengt.

Breakfast 01

Pittig eten

Dol op sambal en andere pittige sauzen? Dat werkt in je voordeel als je wilt afvallen. Pittige gerechten stimuleren de vetverbranding en daarmee ook de stofwisseling. Verwerk daarom scherpe specerijen en kruiden in je maaltijd.

Vette voedingsmiddelen

Kijk uit met vette voedingsmiddelen. Ze verhogen de stofwisseling niet of minder dan voedingsmiddelen met veel koolhydraten (zetmeel) of eiwitten. Toch hebben we vet nodig. Kies dan wel voor onverzadigd vet, zoals olie, halvarine, noten, vette vis en pinda’s. Verzadigde vetten zitten onder andere in koek, gebak, chips, volvette zuivelproducten, roomboter en snacks.

Eiwitrijke voeding

Om de vetverbranding (en dus ook de stofwisseling) te stimuleren, kun je vlak voordat je naar bed gaat nog een kleine portie eiwitrijke voeding met een beetje citroen of grapefruitsap nemen. Geschikte eiwitrijke producten zijn yoghurt, kwark, melk of een stukje tofu.

Koude dranken

Als je koude dranken drinkt, wordt je lichaamstemperatuur verlaagd. Hierdoor moet je lichaam extra hard werken om warmte te produceren en wordt de stofwisseling verhoogd.

Ook interessant