Zo veel uur slaap heb je echt nodig Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Zo veel uur slaap per nacht heb je volgens experts écht nodig

Acht uur slaap per nacht is het beste voor je. Dat is wat we vaak horen. Maar het aantal uur slaap dat je daadwerkelijk nodig hebt, verschilt voor iedereen. En een goede nachtrust hangt volgens slaapdeskundigen af van veel meer dan het aantal uren dat je in dromenland bent.

We vertellen je hoe je erachter komt hoeveel uur slaap je nou echt nodig hebt en hoe je het meest uit die uren in bed haalt.

Hoe ouder, hoe minder slaap nodig?

De gemiddelde Nederlander spendeert iedere nacht 7 uur en 12 minuten in bed. Een stuk minder dus dan de acht uur waar we altijd over horen. Maar of we daarmee echt slecht bezig zijn is nog maar de vraag. De National Sleep Foundation (NSF) heeft richtlijnen opgesteld en adviseert gezonde volwassenen om iedere avond tussen de zeven en negen uur te slapen. Het exact aantal uren dat we nodig hebben, verschilt per leeftijdscategorie.

Hoe jonger je bent, hoe meer slaap je nodig hebt. Een baby heeft wel veertien tot zeventien uur slaap nodig, maar een volwassene tussen de 26 en 64 jaar heeft genoeg aan zeven tot negen uur per nacht. Ben je 65 of ouder? Dan heb je de minste slaap nodig en heb je genoeg aan zeven tot acht uur nachtrust. Maar: niet iedereen die acht of zelfs negen uur slaapt, wordt uitgerust wakker. De kwáliteit van je slaap lijkt dus belangrijker dan de kwántiteit.

Hebben vrouwen meer slaap nodig?

Niet alleen je leeftijd is belangrijk om te bepalen hoeveel slaap je nodig hebt. Ook je geslacht kan namelijk een rol spelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen meer slaap nodig hebben en vaak ook net iets langer slapen dan mannen. Het slechte nieuws? De slaapkwaliteit van vrouwen is vaak minder goed dan bij mannen.

Hoe zorg ik voor een goede nachtrust?

Zoals we eerder al benoemden, hebben de slaapexperts van de NSF hebben richtlijnen opgesteld voor het aantal uur slaap dat je nodig hebt. Maar ze hebben ook voorwaarden opgesteld voor een goede nachtrust. Ongeacht het aantal uur dat je slaapt, is het namelijk belangrijk dat de tijd die je slapend doorbrengt ook effectief is. Volgens hen heb je waarschijnlijk écht goed geslapen als:

  • Je 85 procent van de tijd die je in bed ligt, ook daadwerkelijk slaapt. Dit kan acht uur zijn, maar ook zes uur. Dat is helemaal afhankelijk van hoelang je nachtrust duurt.
  • Je binnen maximaal dertig minuten in slaap valt. Volgens de NSF heeft bijna eenderde van de volwassenen langer nodig dan een halfuur. Wil je sneller in slaap vallen? Met deze populaire truc lukt het je binnen twee minuten.
  • Je niet vaker dan één keer per nacht wakker wordt.
  • Je niet langer dan twintig minuten wakker ligt.

Beter slapen

Voldoe jij naar jouw idee niet aan de genoemde voorwaarden van een goede nachtrust? Dan kunnen tips om beter te slapen je misschien helpen. Van een zwaartekrachtdeken of sofrologie tot en met eettips voor een betere nachtrust of je slaapkamer feng shui maken. Help dat allemaal niet, dan is het geen gek idee om met je slaapprobleem naar de huisarts te gaan. Die kan je medicatie voorschrijven of zelfs doorverwijzen naar een slaapexpert.

Bron | Metro UK, Sleep Foundation, Hersenstichting, National Sleep Foundation

Redactie MargrietGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden