Gezondheid

Zó vaak zou je jezelf moeten wegen

tips-tegen-jojoen-met-je-gewicht.png

Jezelf wegen is een gemakkelijke manier om je gewicht in de gaten te houden. Maar het kan je ook een rotgevoel bezorgen. Terwijl het, als je wilt afvallen, ook een voordeel kan zijn als de weegschaal een hoger cijfer aangeeft! Hoe vaak wegen is goed?

Volgens het Voedingscentrum is ‘regelmatig wegen’ de eenvoudigste manier om te controleren of je gewicht goed blijft.

Wekelijks wegen

Maar dat hoeft echt niet elke dag. Het is voldoende om één keer per week tot één keer per maand op de weegschaal te gaan staan. Weeg jezelf steeds op hetzelfde tijdstip van de dag. Als je gewicht stijgt, corrigeer dan door minder of anders te gaan eten en wat meer te bewegen. Of neem af en toe een balansdag, waarop je minder snoept dan op de dag ervoor.

Zwaarder door intensief sporten

Ben je intensief gaan sporten? Dan kan het voorkomen dat je op de weegschaal geen verschil ziet of zelfs in kilo’s aankomt. Dat kan komen doordat je meer spierweefsel ontwikkelt. Dat is juist gunstig, want met meer spiermassa verbrand je meer calorieën. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook in de rustperiodes tussen de sportmomenten in! De verbranding gaat namelijk nog door in je spieren, omdat spierherstel energie kost. Die verhoogde verbranding kan wel 24 uur aanhouden! Het resultaat ervan is alleen zichtbaarder in de spiegel dan op de weegschaal. Laat je dus niet ontmoedigen als je geen verschil merkt of zelfs een beetje bent aangekomen. Als je intensief sport, kun je ervan uitgaan dat je vetmassa kwijt bent. Perfect toch?

Vier tips voor een gezond gewicht

1. Eet gevarieerd. Kies dagelijks uit alle vakken van de Schijf van Vijf.
2. Beperk het aantal producten buiten de Schijf van Vijf. Je hebt ze niet nodig en ze bevatten vaak te veel calorieën, zout of verzadigd vet.
3. Beweeg elke dag voldoende. Dat kan met sport, maar ook met een actieve leefstijl kom je al een heel eind. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaats van de lift, ga vaker fietsend naar je werk of boodschappen doen.
4. Door bij te houden hoeveel en wat je eet, val je vaak vanzelf af. Het Voedingscentrum heeft daarvoor een handige tool ontwikkeld, de Eetmeter, waarmee je meteen kunt zien of je wel voldoende belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. Ook als app te gebruiken.

Bron | Voedingscentrum
Foto | iStock

Ook interessant