Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Onderzoek: door zó vaak te wandelen kun je je geheugen verbeteren (ook na je zestigste)

geheugen-verbeteren-wandelen.jpg

Ben jij ook meer gaan wandelen? Dan ben je nog beter bezig dan je misschien al dacht. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je met wandelen binnen een half jaar je geheugen kunt verbeteren, ook na je zestigste.

De studie onder zestigplussers verklapt ook hoe vaak je dan per week aan de wandel moet.

Witte massa

Eerst even wat wetenschappelijke theorie. Je hersenen bestaat uit witte en grijze stof. De witte stof verbindt verschillende delen van de hersenen met elkaar en het ruggenmerg en maakt elektrische signalen en stofjes aan om informatie over te brengen. Naarmate we ouder worden, verslechtert die witte stof. Met als gevolg dat die signalen vertragen, verkeerde informatie doorgeven of zelfs helemaal niet meer aankomen. Zeker bij mensen met dementie of een cognitieve stoornis gaat die witte stof snel achteruit. Afwijkingen aan de witte stof leiden vooral tot motorische problemen, zoals moeite met lopen of niet meer kunnen spreken. Uit onderzoek blijkt nu dat drie keer per week matig intensief wandelen, leeftijdsgerelateerde stoornissen in de witte stof kan herstellen en het geheugen kan verbeteren.

Lees ook:
Dít zijn vaak de eerste symptomen van multiple sclerose (MS)

Wandelen nog beter dan dansen en krachttraining

De onderzoekers voerden een experiment uit onder volwassenen kussende 60 en 79 jaar oud. Zij werden in drie groepen verdeeld. De ene groep moest een half jaar lang drie keer per week 40 minuten wandelen, de andere dansen en de laatste evenwichts- en krachtsoefeningen doen. Van alle drie de groepen verbeterde hun lichamelijke conditie. Maar het opvallendste resultaat, betrof het brein. Vooral de wandelgroep ging daarop vooruit: de witte massa én hun geheugen verbeterde het meest. Bij de dansgroep was ook wel een positief effect te zien. Maar de groep die een half jaar lang drie keer per week de evenwchts- en rkachtosoefneingen deed, ging er wau hersenen iet op vooruit.

Hoopvol resultaat, maar meer onderzoek nodig

Dit onderzoeksresultaat is hoopvol, benadrukken de onderzoekers. Het is namelijk bijzonder dat leeftijdsgerelateerde aandoeningen in witte stof tot op zekere hoogte hersteld kunnen worden, zeker door iets vrij simpels als wandelen. Nou is niet iedereen in staat om te wandelen. En belangrijke kanttekening bij het onderzoek, is dat de onderzochte deelnemers verder gezond waren. Als je rookt, slecht eet of een slaapstoornis hebt, kan dat je witte stof aantasten en zal wandelen dus minder goed helpen. Daarom is er meer onderzoek nodig.

Maar tot die tijd: wandel als het even kan zo’n drie keer per week ruim een half uur. En probeer je aan de beweegrichtlijnen te houden. Ben je het blokje om in de buurt zat? Deze mooie routes zijn het bewandelen waard:

Bron | Psychology Today, Hersenstichting
Beeld | Getty

Voice Uitdaging

Nu we allemaal meer thuis zitten, beginnen de dagen soms een beetje saai te worden. Daar hebben we iets leuks op bedacht: de Margriet Mini Challenge. Krijg dagelijks een inspirerende uitdaging voor thuis die je dag nét een beetje leuker maakt. Hoe? Simpel! Praat met Margriet via je Google Home óf de gratis Google Assistent op je telefoon of tablet. Klik hier om direct jouw eerste uitdaging te krijgen. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant