Gezondheid

Zittend beroep? Zó vaak zou je uit je bureaustoel op moeten staan

rugpijn-bureaustoel-margriet.jpg

Als je een zittend beroep hebt, zijn wandelingetjes naar de koffieautomaat extra belangrijk. Maar hoe váák moet je uit je bureaustoel opstaan om klachten als rugpijn of erger te voorkomen?

Lang stilzitten vergroot naast rugpijn ook de kans op onder meer overgewicht, diabetes type 2, depressie, een hoge bloeddruk en spataderen, weet gezondheidscoach Jesse van der Velde. Reden genoeg om regelmatig overeind te komen dus. Hoeveel keer je dit per dag zou moeten doen, zul je vast niet verwachten…

Niet tien keer, niet twintig keer…

Houd je vast: je doet er goed aan om minimaal veertig keer op te staan en van zithouding te veranderen, zegt osteopaat Xerxes Dalal aan Good Housekeeping. “Ook als je een staand beroep hebt is het belangrijk om regelmatig te bewegen en zelfs af en toe juist wél te gaan zitten.”

Thee zetten en muis verplaatsen

Veertig keer van je stoel afkomen klinkt misschien veel. Maar als je inderdaad om de zoveel tijd van zithouding verandert, opstaat voor een telefoontje, naar de vergaderruimte loopt, lekker veel koffie of thee haalt voor je collega’s en een wandeling maakt tijdens de lunchpauze, is het zeker haalbaar. Is er bij jou op kantoor een staand bureau? Maak daar dan ook gebruik van. Nog een tip: laat je muis af en toe van kant wisselen. Dus klikken met je linker- in plaats van je rechterhand of andersom.

Bron | Good Housekeeping
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant